Privacy internet rammelt
Door onze redacteuren
DEN HAAG, 27 JUNI. Aanbieders
van internettoegang gaan niet zorgvuldig om met de privacy van hun
abonnees. Persoonsgegevens worden gebruikt voor marketingdoeleinden en
doorverkocht aan derden. Klanten zijn daar vaak niet van op de hoogte.
Dat constateert de Registratiekamer, die toezicht houdt op de Wet op de
Persoonsregistratie, in het gisteren verschenen rapport 'Klant in het
web'. Volgens de Registratiekamer maken zowel internetaanbieders die
abonnementsgeld rekenen als aanbieders van gratis internet zich schuldig
aan misbruik van persoonsgegevens.
De Registratiekamer onderzocht zestig internetaanbieders, waarvan er
uiteindelijk 41 in het onderzoek zijn opgenomen. Het onderzoek wijst uit
dat de bescherming van gegevens van klanten tekortschiet. Wie zich
aanmeldt bij een internetaanbieder moet vragen beantwoorden over
bijvoorbeeld inkomen, hobby's, huisdieren en vakantiebestemmingen.
Vervolgens ontvangt de klant ongevraagd e-mailberichten met aanbiedingen
van bedrijven.
De handel in zulke gegevens is overigens niet verboden, in hun 'algemene
voorwaarden' - de kleine lettertjes - vragen aanbieders hier doorgaans
toestemming voor. Zij handelen echter ook in de zogenoemde
verkeersgegevens, die informatie geven over het surfgedrag - wie wanneer
welke websites bezoekt - van hun klanten. De bedrijven analyseren deze
gegevens en verkopen ze. Dit is volgens de Registratiekamer in strijd
met de Wet Persoonsregistratie. De Registratiekamer wil niet zeggen
welke aanbieders zich op dit moment schuldig maken aan privacyschending.
"We geven ze nog even de kans het goed te doen", aldus plaatsvervangend
voorzitter U. van de Pol.
De branchevereniging van internetaanbieders, de NLIP, trekt de
resultaten van het onderzoek in twijfel en stelt dat de bij haar
aangesloten bedrijven - ongeveer driekwart van de markt - op grond van
een gedragscode zorgvuldig met persoonsgegevens omgaat. Wel erkent de
NLIP dat de voorlichting aan klanten kan worden verbeterd.
De Consumentenbond reageert geschokt op de bevindingen van de
Registratiekamer en eist dat de aanbieders binnen drie maanden aan
iedere klant melden hoe zij omgaan met persoonsgegevens en alsnog
expliciet toestemming vragen om die gegevens te gebruiken. Doen zij dat
niet, dan publiceert de bond, die de Registratiekamer om het onderzoek
had verzocht, vanaf 1 oktober een zwarte lijst met malafide aanbieders.
Noch de Registratiekamer noch de Consumentenbond vindt het echter nodig
nu al actie te ondernemen. "We geven alleen een signaal, het is aan de
providers of ze bekend maken dat hun bedrijf niet aan de regels
voldoet", aldus Van de Pol. Hij benadrukt dat klanten altijd
individueel een klacht kunnen indienen als blijkt dat hun aanbieder de
regels overtreedt. W. Koole van de Consumentenbond: "We willen niemand
aan de schandpaal nagelen, maar ik sluit niet uit dat er op den duur
schadeclaims kunnen komen tegen bedrijven die niet aan de regels
voldoen."
De internetaanbieders zelf hebben zich daar in hun algemene voorwaarden
overigens tegen ingedekt. TMF Web, de internettak van het
jongerentelevisiestation The Music Factory, wijst nieuwe abonnees erop
dat hij hun informeert over "aanbiedingen, kortingen, nieuwe
ontwikkelingen en aanvullende diensten" en dat het bedrijf
persoonsgegevens gebruikt voor "de totstandbrenging of instandhouding
van een directie relatie tussen TMF Web en door haar geselecteerde
ondernemingen met het oog op werving voor commerciële of
charitatieve doelen".
Zonnet, eigendom van telecombedrijf Versatel, Radio 538 en de keten van
cd-winkels Free Record Shop, zegt op zijn website persoonsgegevens niet
aan derden beschikbaar te zullen stellen, maar stelt in de algemene
voorwaarden die wel te zullen gebruiken voor "het alleen dan wel in
samenwerking met derden kunnen promoten en/of verkopen van produkten en
diensten aan de gebruiker".