|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
Delta Lloyds dwarsslaper
HENK VAN GELDER
Het filmpje werd geregisseerd door Matthijs van Heijningen jr en opgenomen in China. Niet in Peking, omdat de autoriteiten te elfder ure toch lastig gingen doen over de gekozen locaties, maar in Shanghai. Ook daar stonden genoeg grauwe gebouwen om de gewenste sfeer op te roepen. Een leeg vliegveld in de buurt deed dienst als het grote paradeplein. Honderd politiekadetten, naderhand in de computer vermenigvuld tot een onafzienbare menigte, hulden zich in fictieve uniformen met een Chinees ogend teken op de pet - in werkelijkheid het embleem van een plaatselijke emmerfabriek. De machthebbers zagen er nauwlettend op toe, dat het allemaal niet te veel op de Chinese realiteit zou lijken. De reclamemakers van het Amsterdamse bureau TBWA/Campaign trouwens ook, want het moest een fictief land blijven. De taal die er wordt gesproken, de teksten die in beeld komen - alles is verzonnen. "Als het maar Aziatisch lijkt", zegt creative director Diederick Hillenius. "Het zou ook Noord-Korea kunnen zijn. Je moet de indruk krijgen dat het echt een journaalbeeld uit zo'n soort land is. Daarmee hopen we ook, middenin een reclameblok, qua stijl een beetje op te vallen." Drie jaar geleden stelde de verzekeringsmaatschappij Delta Lloyd vast, dat het bestaande imago - groot, betrouwbaar en degelijk - niet langer voldeed. Men wilde voortaan ook alert en eigentijds, zelfverzekerd en ondernemend zijn. Wie bij ons een verzekering heeft, zo werd het reclamebureau voorgehouden, kan wel wat extra risico nemen. Daarop doorredenerend kwamen Hillenius en zijn collega Poppe van Pelt op het idee van het bewust genomen risico. Niet de komische ongevallen, waarin Centraal Beheer ("even Apeldoorn bellen") excelleert, maar de opzettelijke uitdaging: de kunstschaatser, de man in de botsauto en nu de dictatoriaal geregeerde uitslaper. "Als je voor een campagne eenmaal je eigen terrein hebt gevonden", aldus Van Pelt, "dan kun je daar heel lang mee doorgaan. Dat zie je aan Centraal Beheer." En tot dusver heeft het gewerkt, constateert brand manager Ton Gobes van Delta Lloyd: qua merkbekendheid is de verzekeraar van de zevende plaats opgeklommen naar de derde. Nationale Nederlanden en Aegon blijven de bekendste merken, maar op die derde plaats staat Delta Lloyd, nu ongeveer even hoog als Centraal Beheer. De reclame mag zodoende wel wat kosten: "De filmpjes moeten trouwens ook lang meekunnen. Je moet er telkens nog wat nieuws in kunnen zien." Drie dagen is er in China gefilmd, daarna kostte het vijf weken in de montagestudio om alle losse elementen samen te voegen en te vermenigvuldigen. "Door de grote Amerikaanse speelfilms raken de mensen steeds meer verwend", zegt Van Pelt. "Je moet tegenwoordig echt iets laten zien."
|
NRC Webpagina's 1 MEI 2001
Van Heijningen jr. Eerder verschenen artikelen in het archief.
|
Bovenkant pagina |
|