NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
T V V O O R A F :
Indiase weduwensoap
HANS MOLL
Bij de vraag van de chauffeur:
"Zullen we over de Afsluitdijk rijden, of door de Noordoostpolder, miss
Palmen?", zit de kijker al op scherp. De aangesprokene op de
achterbank, een stuurs kijkende faded beauty, zwijgt. Onze
aandacht is gewekt, minder vanwege de herkenbare vraag dan om het
uiterlijk van de dame, de Nederlandse schrijfster Connie Palmen.
Miss Palmen is, evenals haar chauffeur, bruin. Palmen wordt naar het huis
van haar amant, oud-D66 voorman Hafmo van Mierlo, gereden. So far so
good, deze gegevens kennen we uit de roddelpers, maar de omgeving waar
doorheen zij rijden, roept niet Friesland in herinnering, maar India.
En daar is deze soap dan ook opgenomen. Wat als we een Nederlandse soap
laten spelen door Indiase spelers, dachten de makers van
Waskracht! en voegden de daad bij het Hindi. Het resultaat is een
driedelige film die de kijker niet anders dan met open hangende mond kan
volgen. Drie dames worden 24 uur van hun leven gevolgd: Connie Palmen,
Daphne Deckers - de echtgenote van tennisser Krajicek - en een
kunstenares geheten Tracey Emin. Uit de persberichten blijkt dat de
dames één ding gemeen te hebben:zij gebruiken hun
privé-leven om zich maatschappelijk te profileren. Connie Palmen
- die haar leven met de enige tijd geleden gestorven journalist/
kleinkunstenaar Ischa Meijer literair gestalte heeft gegeven - wordt
afgeschilderd als een tomeloze carrière bitch. Een dame
wier filosofie is: het is beter middelmatig en beroemd te zijn, dan
alleen middelmatig. En om beroemd te worden doet ze alles. Zo neemt ze
in het geheim haar gesprekken op met intimi teneinde ze te recyclen
voor een boek. Ze lijdt er vooral onder dat Margriet de Moor, met wie
ze samen een lezing gaf, meer succes had. Wat Hafmo het commentaar
ontlokt "You widows are so competitive". Daphne Deckers wordt
afgeschilderd als een harteloze moeder. Ze ligt in een schitterende
scène bewegingloos op bed, haar gezicht verscholen onder een
schoonheidsmasker, terwijl aan het voeteneind de tv aanstaat en naast
haar een baby zich de longetjes uit het lijfje schreit. Een paar
scènes later, foetert ze haar dochtertje uit en zit de baby aan
de andere kant van het bed te huilen. Hopelijk vinden we in de
uiteindelijke aftiteling het bericht: voor deze film zijn geen babies
gemarteld. Rudy Fuchs mag niet onvermeld blijven. We zien hem in een
weergaloze Sjef van Oekel-scène met een schilder die geen
seconde aan zijn eigen genialiteit twijfelt. Hij schildert doeken die
hij omgekeerd laat ophangen en hij vertegenwoordigt dan ook de
'omgekeerde doeken-school'. Een suppoost die de doeken recht hangt,
krijgt van de kunstenaar een kletsende oorvijg. Fuchs kan de suppoost
niet ontslaan, 'want het is een Melkert-baan'. Hij vertelt de meppende
schilder en passant over een nieuwe trend in de kunstwereld: het
persoonlijke leven openbaar maken en daarmee tot kunst verheffen.
Waskracht!: Driving Miss Palmen, VPRO, Ned.3, 20.00-20.27u.
|
NRC Webpagina's
12 MAART 2001
|