|
|
|
NIEUWSSELECTIE Ministerie van Verkeer en Waterstaat ANWB over kilometerheffing
|
Draaitol Tineke
IN AANLEG WAS rekening rijden een goed idee: plaats een paar tolpoorten op de hoofdwegen van de Randstad en het niet-noodzakelijke verkeer zal zich door het prijsmechanisme naar tijden buiten de ochtendspits verplaatsen. Maar in de verdelende rechtvaardigheid van kleinschalig Nederland werd het project een bestuurlijk wangedrocht, opgetuigd met tientallen tolpoortjes om sluipverkeer rond de steden tegen te gaan. Rekening rijden werd een prestigezaak, een kwestie van voortdurende obstructie. Is kilometerheffing beter? Dat valt te bezien. Ten eerste is er nog nergens praktische ervaring mee opgedaan. Ten tweede belooft het een systeem te worden met variabele tarieven per moment van de dag en per locatie. Dergelijke fijne afstemming bij overheidsprojecten loopt vaak vast in een administratief moeras. Ten derde is er het probleem van de privacy bescherming. Met elektronische kilometerheffing (een chip in de auto en een satellietsysteem om de exacte locatie vast te leggen) wordt het Nederlandse wegennet een Big Brother-circuit. In het enthousiasme dat het plan van de tolpoorten van de baan is, heeft nog geen enkele politieke partij zich hierover uitgelaten. Voor variabele kilometerheffing bestaat een simpel alternatief: hogere brandstofaccijnzen. Alleen is dit een grof instrument, dat geen onderscheid maakt naar plaats en tijd van de dag. En Nederland doet liever ingewikkeld dan makkelijk als het om filebestrijding gaat. Met haar reuzenzwaai aan de beleidstrapeze kan Netelenbos daarover meepraten.
|
NRC Webpagina's 12 MAART 2001
|
Bovenkant pagina |
|