NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
Internetwinkels VS verkopen 300 procent meer
BOSTON, 30 DEC. De verkopen via
Internet in de Verenigde Staten zijn tijdens en rond de Kerstvakantie
gestegen met driehonderd procent in vergelijking met dezelfde periode
vorig jaar. Dat is een van de conclusies van een onderzoek van het
onderzoeksbureau The Boston Consulting Group. Boston Consulting deed
het onderzoek onder de leden van de Amerikaanse handelsorganisatie
Shop.org die bijna 300 Internetwinkels verenigt en is gevestigd in
Silver Spring, Maryland.
"De Internetgebebruikers zijn in het afgelopen jaar wakker geworden" zei
vice-president David Pecaut van Boston Consulting gisteren. "Dit was het
jaar van de bevestiging dat de detailhandel op Internet definitief
gevestigd is." De meting onder 30 Internetaanbieders in de branche liet
zien dat de verkoop tussen 20 november en 19 december met 300 procent
is toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Het aantal orders dat via
Internet geplaatst werd, groeide met 270 procent gedurende dezelfde
periode, zo bleek ook uit het onderzoek. Een absoluut totaalbedrag is
niet bekendgemaakt. "Dit was voor veel mensen absoluut een online-
kerst", zei Pecaut. Ondanks het succes van dit jaar, bedragen de
verkopen op Internet nog steeds slechts een klein deel van de totale
verkoop in de detailhandel. Vorig jaar bedroeg de online verkoop een
half procent van de totale verkoop. Voor dit jaar wordt dit geschat op
1,2 procent.
De onderzoekers hebben de betrokken detailhandelaren toegezegd hun namen
geheim te houden. Maar, zo zeggen de onderzoekers. De resultaten zijn
volgens de onderzoekers representatief voor de hele online-branche, van
cosmetica tot elektronica. In het onderzoek is niet opgenomen welke
Internetproducten populair zijn en welke artikelen minder verkocht
worden.
Een aantal verkopers ondervond in de afgelopen maand problemen door de
grote vraag naar producten op het Internet. Zo moet speelgoedverkoper
ToysRus klanten teleurstellen. Het bedrijf heeft bekendgemaakt dat vijf
procent van de geplaatste bestellingen niet op tijd kon worden
afgeleverd. Ook concurrenten zoals eToys en KBKids hadden tijdens de
Kerst problemen met de bezorging. Over het algemeen hebben volgens de
Boston Consulting Group investeringen in distributiesystemen, de
vereenvoudiging van websites en het aanhouden van grotere voorraden
echter gezorgd voor een verbeterde dienstverlening. (AP)
|
NRC Webpagina's
30 DECEMBER 1999
|