NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
T V V O O R A F :
Een wonderschone virtuele Carmen
KESTER FRERIKS
De kijkdoos is het mooiste
kinderspel dat bestaat. Over een lege schoenendoos span je gekleurd
papier. Je plaatst er uit tijdschriften geknipte poppetjes in, huisjes,
bomen. Wattenproppen verbeelden wolken. Aan de voorkant maak je een
opening: kijk daar doorheen, en een verstilde, bijna betoverde wereld
ontvouwt zich. Voor veel kinderen is de zelfgemaakte kijkdoos misschien
net zoiets als het bouwen van een eigen kleine theaterzaal.
Regisseur Harrie Geelen maakte van de hartstochtelijke opera
Carmen (1875) door Georges Bizet een schitterende ceatie voor de
televisie, die hij Carmen & Ik noemt. Die naamsverandering is
terecht, want Geelen heeft het verhaal naar zijn eigen hand gezet. In
zijn visie is José, de man die ogenschijnlijk nonchalant
reageert op Carmens passie, een arme boer uit de bergen en zeker geen
hoogstaande Don, zoals in het origineel. Bovendien vertelt Geelen het
operaverhaal in de hemel, waar José zich bevindt. Want, in een
bui van jaloezie en passie, vermoordde hij de wispelturige Carmen,
waarna hij werd terechtgesteld. José, de verliefde man, is
ongelukkig. In die hemel houden engelen hem een kijkdoos voor, waarin
hij zijn leven en zijn misdaad terugziet. Carmen & Ik past in de
ondertussen indrukwekkende operatraditie die Geelen op zijn naam heeft
staan; eerder regisseerde hij Idomeneo, Die
Zauberflöte en De terugkeer van Ulysses. Niet zozeer
Geelens interpretatie van het verhaal maken Carmen & Ik zo
fascinerend, maar de pure esthetiek en poëtische schoonheid ervan.
Frank Groothof als José, Astrid Seriese als Carmen en Porgy
Franssen als de engel lopen door het Spaanse landschap en door de stad
Sevilla alsof ze werkelijk in een kijkdoos tot leven zijn gekomen.
Geelen nam, in een neutrale blauwe studio, opnamen van de acteurs en
actrices in hun spel. Vervolgens creëerde hij met behulp van de
computer een wereld van kijkdoosplaatjes om hen heen. Glanzende
tijdschriften, reisfolders en fotoboeken vormden zijn bron van
inspiratie. Hij legde de afbeeldingen op de scanner van de computer en
bracht tot slot, zoals een regisseur in het echt, decor en spelers
samen op het scherm.
Deze manipulatie paste hij ook toe op de figuren; van
één kon hij er, door ze eenvoudigweg te kopiëren,
zoveel maken als hij wilde. Een arena met duizenden toeschouwers
bijvoorbeeld telt feitelijk maar twee figuren.
De uitzending is het toonbeeld van virtuele realiteit: de acteurs spelen
in een niet-bestaande wereld, die in zijn abstractie en schoonheid doet
denken aan een toverboek. Frank Groothof speelt fraai de ongelukkige
José, die zich verbaast over de kijkdoos waarin hij is
terechtgekomen. Porgy Franssen acteert tweemaal gelijktijdig dezelfde
engel; dat kan met de computer. Als Groothof een luik in de vloer
opent, gaapt onder hem de oneindige blauwe lucht. De operateksten zijn
in het Nederlands vertaald en hebben vaak een heel andere betekenis. De
sigarenfabriek waar Carmen - een zwoele en ook schorpioenachtige rol
van Astrid Seriese - werkt, is een vernuftig gemaakt schouwspel van
radertjes en meisjes die in die radertjes hun plaats hebben.
In Carmen & Ik ziet de wereld eruit alsof perspectief niet
bestaat. De gebouwen zijn plat, het licht is wonderlijk mooi en lijkt
te vallen door het gekleurde cellofaan van een echte kijkdoos. De
regisseur had acht opnamedagen nodig; daarna werkte hij met zijn
technici anderhalf jaar en met de snelste computers aan deze verstilde,
wonderschone hemelse schoenendoos. Het is een bijzondere ervaring dat
de hedendaagse computer het mogelijk maakt de kinderlijke kijkdoos van
vroeger weer tot leven te wekken.
Carmen en Ik, zondag, Ned.3, 16.19-17.15u.
|
NRC Webpagina's
24 DECEMBER 1999
|