|
|
|
NIEUWSSELECTIE Profiel over de Rijksakademie van beeldende kunsten. Deze aflevering van Profiel bevat een selectie uit het werk van de winnaars.
|
Prix de Rome, schilderen en theater/beeldende kunst. In: Arti et Amicitiae, Rokin 112 en W 139, Warmoesstraat 139, Amsterdam. T/m 28 nov. Tentoonstellingen van winnaars Prix de Rome in Amsterdam Impuls voor eerbiedwaardig instituut
Door HANS DEN HARTOG JAGER
Beter nog is het niveau van de schilderkunst-tentoonstelling, wat vooral blijkt uit het werk van Gé-Karel van der Sterren. Op de Koninklijke Subsidie van vorige maand was hij veruit de beste deelnemer, op deze Prix de Rome is hij de minste. Met zijn felgekleurde, figuratieve doeken balanceert Van der Sterren steeds op de grens van kitsch en goede smaak. Ditv keer tuimelt hij diep de afgrond van de kitsch in. Zijn doeken, van een zwemmer in een apocalyptische zee of een geel-rode eekhoorn, bungelend aan een boomtak, doen nog het meest denken aan Pyke-Koch-on-acid - wat me niet de bedoeling lijkt. Soortgelijke twijfels roept de wandschildering op die Gijs Frieling in W 139 maakte. Het geheel ziet eruit als een verstilde, bijna romaanse poging tot contemplatie, inclusief verwijzingen naar het Laatste Oordeel. Dat maakt indruk door de tegendraadsheid ervan, maar die wordt weer geneutraliseerd doordat Frieling zich iets te vaak laat verleiden tot het laten rondspringen van new-age-achtige, blauwe silhouetten die het geheel weer erg modieus en tijdgebonden maken. De sterkste zaal op deze Prix de Rome is echter die van Charlotte Schleiffert en Erik van Lieshout, respectievelijk eerste en tweede prijswinnaar schilderkunst. Bij binnenkomst lijkt hun opstelling weinig met schilderkunst te maken te hebben. De vloer wordt gevuld door beelden en een enorme kartonnen 'videocabine' die de aandacht van de schilderijen afleidt. Pas als de toeschouwer de chaos overziet, merkt hij dat er een enorme hoeveelheid energie en levendigheid van deze werken uit gaat, en dat het daar bovendien niet bij blijft. In een schijnbaar blokkig, houten bed van Van Lieshout, zit bijvoorbeeld een lieflijke 'broedplaats' voor eieren verborgen. En de video die hij toont over twee slecht zwartgeschminkte blanken die twee 'echte zwarten' van hun Mercedes en hun trainingspakken beroven mag dan hopeloos politiek incorrect zijn, hij is wel prikkelend en hilarisch. Ook het werk van Charlotte Schleiffert, dat tussen Van Lieshouts geweld bijna ingetogen lijkt, moet het hebben van een 'tweede blik'. Haar schilderijen zijn op het eerste gezicht chaotische combinaties van verf, pakpapier en andere materialen op grote, witte vlakken. Pas later merk je dat die combinaties juist een opmerkelijke 'veellagigheid' opleveren waar de toeschouwer zich makkelijk in kan verliezen - waardoor hij bijna vergeet dat de meeste van deze doeken over seks of porno gaan. Het maakt in ieder geval dat ze goed bij de 'beeldschilderijen' van van Lieshout aansluiten - en samen geven ze de Prix de Rome een stevige impuls.
|
NRC Webpagina's
13 NOVEMBER 1999
( a d v e r t e n t i e s )
|
Bovenkant pagina |