M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Hunkeren naar een Prijs
HENK VAN GELDER
En bovendien is de kans op een prijs voor Nederlanders niet denkbeeldig. In de internationale subtop blaast dit land doorgaans een redelijk partijtje mee. Zo wist het Amsterdamse reclamebureau PMSvW/Y&R vorig jaar zelfs een relletje te veroorzaken door brons te winnen voor een filmpje waarin een bejaard echtpaar in de auto vrolijk meezingt met een popnummer in scabreus Engels. Die luitjes wisten dus niet wat ze zongen - en moesten maar gauw contact opnemen met het taleninstituut Soesman. Pas achteraf bleek, dat dit instituut helemaal niet bestond. Het was door de reclamemakers verzonnen, omdat ze zo'n aardig idee voor een commercial hadden. Ze hadden het filmpje op eigen kosten gemaakt. Het voorval vormt, hoe dan ook, een treffende illustratie voor de hunkering naar een prijs die zich jaarlijks van de meeste reclamebureaus meester maakt. Een festival als dat van Cannes is een particuliere onderneming, die fikse bedragen - van enkele honderden tot enkele duizenden guldens - in rekening brengt om werk te mogen inzenden. Maar dat lijkt de reclamemakers niet te deren. Dit jaar werden er in totaal 4757 filmpjes ingestuurd, aldus de Internet-site van het reclamevakblad Adformatie. Nederland zond er 172 in. En zaterdag was de grote dag, waarop de internationale jury van vaklieden de prijzen bekendmaakte. Welnu: van de Gouden Leeuwen gingen er zes naar Amerika, vier naar Engeland en één naar Nederland. Het goud voor Nederlands fabrikaat werd toegekend aan een campagne van het Amstelveense reclamebureau Result DDB voor de Volkswagen Lupo, waarin de bestuurders van dit stadsautootje veel te veel moeite doen om een krap parkeerplaatsje te bezetten. Wie in een VW Lupo rijdt, moeten we begrijpen, krijgt het gevoel in een riante slee te zitten en vergeet al gauw hoe klein het karretje is. Steeds blijft er nog volop ruimte aan voor- en achterkant over. Op het podium van het Palais des Congres verscheen zaterdagavond ook de maker van de Lupo-filmpjes: Maarten Treurniet, in de buitenwereld veel beter bekend als de regisseur van de tv-serie Zwarte Sneeuw. Maar de Prijs der Prijzen, de Grand Prix, ging naar Engeland. De grote winnaar was een filmpje voor het dagblad The Independent, waarin op staccato-toon een groot aantal actuele verbodsbepalingen voorbij kwam. Gij zult niet roken, gij zult niet drinken, enzovoorts. De lezers van onze krant bepalen zelf wat ze al of niet doen, aldus de boodschap. En die viel bij de jury van gerenommeerde reclamemakers het meest in de smaak.
|
NRC Webpagina's
29 JUNI 1999
NS gaat heilige koe te lijf |
Bovenkant pagina |