|
|
|
NIEUWSSELECTIE Filmfestival Cannes
Filmografie Jean-Pierre en Luc Dardenne
|
Film Rosetta van Belgische broers Dardenne wint Gouden
Palm Cannes
Jury keert zich tegen sterrensysteem
Door HANS BEEREKAMP
Ook de troostprijzen van de jury waren omstreden: een doorgaans als aanmoediging bedoelde juryprijs voor de 90-jarige Portugees Manoel de Oliveira naar aanleiding van La lettre, inderdaad een van zijn meest interessante recente films, en een scenarioprijs voor Aleksandr Sokoerovs nu niet bepaald in eerste instantie door dialoog of plotopbouw frapperende experimentele film Moloch. Totaal genegeerd werden min of meer favoriete films als Kikujiro van Takeshi Kitano, The Straight Story van David Lynch, Felicia's Journey van Atom Egoyan, Ghost Dog van Jim Jarmusch en Kadosh van Amos Gitaï. De enige concessie van deze jury aan meer voor de hand liggende kwaliteitsopvattingen was de regieprijs voor het zich al de hele week als lieveling van het festival gedragende Spaanse voormalig wonderkind Pedro Almodóvar. In zijn dankwoord noemde de als enige overgebleven vlaggendrager van de traditionele verhalende glamourcinema wel de namen van enkele van de versmade andere regisseurs, maar overigens hield de regisseur van Todo sobre mi madre (nota bene een hommage aan de gekte van door de wol geverfde actrices als Bette Davis of Romy Schneider) het netjes en verborg zijn teleurstelling. Tijdens het slotdiner na afloop werden de gebroeders Dardenne nog net niet genegeerd, maar toen Almodóvar binnenkwam kreeg hij een staande ovatie. Een hardnekkig gerucht tijdens het dessert was afkomstig uit kringen rond de jury: festivaldirecteur Gilles Jacob had haar eigenzinnigheid lijdzaam getolereerd, maar toch echt in moeten grijpen bij het voornemen Almodóvar slechts met de scenarioprijs te belonen. Die was hij misschien niet eens komen afhalen, en daarom zou op het laatste moment besloten zijn Sokoerovs regieprijs om te zetten in in die voor het beste scenario en Almodóvar te promoveren tot beste regisseur. Nadat vorig jaar het Deense DOGMA95-manifest had opgeroepen voor meer oprechtheid en authenticiteit in speelfilms, bevestigt de uitslag van Cannes dit jaar dat er een kleine revolte gaande is tegen het sterrensysteem van acteurs en filmauteurs. Het festival bewijst eens te meer dat het niet alleen het belangrijkste is, maar ook door zijn ruimte voor non-conformistische opvattingen een plek waar nog hartstochtelijk over film van mening verschild kan worden. PRIJZEN 52ste FESTIVAL CANNES
Regie: Pedro Almodóvar voor Todo sobre mi madre (Spanje) Actrice (ex aequo): Séverine Caneele (L'humanité) en Emilie Dequenne (Rosetta) Acteur: Emmanuel Schotté (L'humanité) Scenario: Joeri Arabov en Marina Koreneva voor Moloch (regie: Aleksandr Sokoerov, Rusland/Duitsland) Juryprijs: Manoel de Oliveira naar aanleiding van La lettre (Frankrijk/Portugal) Gouden Palm korte film: When the Day Breaks (Wendy Tilby en Amanda Forbis, Canada) Juryprijzen korte film: So-poong/The picknick (Song Ilgon, Zuid-Korea) en Stop (Rodolphe Marconi, Frankrijk) Technische prijs: Tu Juhua voor de art direction van The Emperor and the Assassin (Chen Kaige, China/Japan) Gouden Camera (beste debuutfilm): Marana simhasanam (Murali Nair, India) FIPRESCI-prijs (filmkritiek): Peau neuve (Emilie Deleuze, Frankrijk)
|
NRC Webpagina's
25 MEI 1999
( a d v e r t e n t i e s )
Domicilie,
|
Bovenkant pagina |