U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

B E E L D :
Markt of kansel
Freek de Jonge en Youp van 't Hek zijn de twee toppers van het Nederlandse cabaret en zij staan voor de dominee en de standwerker. Beiden waren afgelopen weekeinde te zien op tv. Gisteren galmde de dominee zijn oorlogsparabels in de laatste aflevering van De Grens. De kleine standwerker verkocht zaterdagavond met hese stem zijn hele hebben en houden. Uitverkoop, want nu hoeven de kijkers niet meer naar het theater te gaan omdat ze zijn programma al kennen. Televisie is de ramsj voor cabaret.


T V   V O O R A F :


Vrijheid, blijheid
,,Wat waren mensen wreed zeg...', zegt Mohamed uit Sierra Leone hoofdschuddend als hij de foto's van concentratiekampen uit de Tweede Wereldoorlog bekijkt. Als hij later met een Ghanese vriend praat over de Nederlandse dodenherdenking komt datzelfde ongeloof weer naar boven. ,,Mensen zijn zo apathisch over 4 mei. En dat terwijl het zo weer kan gebeuren.' De dodenherdenking is de afgelopen decennia met het uitsterven van de oorlogsveteranen steeds meer verworden tot een ritueel. De NPS gaf vijf buitenlandse jongeren uit voormalig Joegoslavië, Sierra Leone, Iran en Indonesië de opdracht Nederland een spiegel voor te houden. Het resultaat, Het Verleden is de Moeder van de Toekomst, is een poging het automatisme van de gewoonte te doorbreken.


F I L M   V O O R A F :


Oorlogsdrama zonder reclame
Al dagenlang maakt RTL4 er nadrukkelijk reclame voor: vanavond Schindler's List zonder reclame-onderbrekingen! Dat is, moeten we blijkbaar begrijpen, het toppunt van fatsoen en piëteit. De familiezender die anders niet vies is van commerciële interrupties op de meest ongelukkige momenten, neemt in dit geval een plechtige pose aan - hoewel men zich ook kan afvragen of er voldoende adverteerders te vinden zouden zijn geweest om die reclameblokken te vullen. Te vermoeden valt dat maar weinig reclamemakers het risico hadden willen lopen om kijkend Nederland te storen met triviale boodschappen over deodorants, auto's of verzekeringen.


NRC Webpagina's
3 MEI 1999


Videoclip

Webwereld


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)