U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

W E B   W E R E L D :
Anti-reclame voor het web

DICK VAN EIJK
Naar verluidt is het zappen een uitvinding van Canadese kinderen die in de jaren zeventig wedstrijdjes deden wie het langst over tv-kanalen kon surfen zonder in een reclameblok te raken. Toen het verschijnsel enige omvang begon aan te nemen, werden er in de Verenigde Staten onmiddellijk congressen aan gewijd. Ongeruste reclamemakers zagen hun doelgroepen wegvluchten.

Op het World Wide Web is surfen van de ene naar de andere pagina van meet af aan de opzet geweest. Alleen hebben de adverteerders het nu handiger aangelegd dan op de televisie: advertenties staan samen met andere inhoud op dezelfde pagina's. Het is alsof de reclameboodschap in het tv-programma zelf verschijnt - niet weg te zappen.

Maar de techniek van het Internet biedt ook de gebruiker vele mogelijkheden. Met een simpel programmaatje zijn de advertenties weg te zappen. Surfen wordt ineens weer een verademing: pagina's bij zoekdiensten zijn plotseling heerlijk schoon. Pagina's van allerlei populaire sites verschijnen veel sneller op het scherm zonder al die kleurige en knipperende advertenties.

Het programma, AtGuard genaamd, werkt voortreffelijk en laat desgewenst in een tellertje zien hoeveel advertenties het buiten beeld heeft gehouden. Bij één bezoek aan de voorpagina van de Telegraaf zijn dat er vandaag al zeventien, bij NRC Handelsblad vijf.

Bij negen van de tien sites gaat het goed, maar enkele blijken immuun voor het filter van AtGuard. Zoals De Volkskrant. Het programma slaagt er daar niet in om advertenties en redactionele plaatjes van elkaar te onderscheiden.

Behalve advertenties houdt het programma desgewenst ook cookies buiten de deur. Cookies zijn kleine bestandjes die websites achterlaten op de harde schijf van de bezoeker, en later ook weer ophalen. Cookies kunnen allerlei informatie leveren over het surfgedrag van de gebruiker. Nu kun je browsers doorgaans instellen om cookies te weigeren of je per geval te laten beslissen, maar met AtGuard kun je dat per geval instellen. Dat is handiger, want sommige sites werken gewoon niet zonder cookies. Een teller laat zien hoe druk het cookieverkeer is: na een uurtje surfen zijn er meer dan tweehonderd geweigerd.

So far so good, een zegen voor de websurfer. Maar er is natuurlijk een keerzijde. Veel websites kunnen informatie gratis aanbieden, omdat adverteerders voor inkomsten zorgen. Als bezoekers zich in grote getale weten te onttrekken aan die advertenties, gaat die vlieger niet langer op. Uiteindelijk heeft advertentievrij surfen een prijs. Daarom is het beter als u dit o zo handige programma niet gaat gebruiken.

AtGuard kost 30 dollar en kan 30 dagen gratis worden geprobeerd.

(www.atguard.com)

NRC Webpagina's
13 APRIL 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)