M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
STER-directeur stapt op na ruzie
Door een onzer redacteuren
Door de komst van een groot aantal commerciële zenders kampt de STER al jaren met dalende reclame-inkomsten. Vorig jaar haalde de STER naar eigen zeggen een marktaandeel van ongeveer 33 procent; in 1995 46 procent. Om het verloren marktaandeel terug te winnen wil het STER-bestuur reorganiseren. Daarvoor liet het bestuur vorig jaar de stichting doorlichten door McKinsey. Het adviesbureau concludeerde onder meer dat het personeelsbestand van zeventig medewerkers zal moeten inkrimpen. Verder zal de de STER zich moeten beperken tot radio- en tv-reclame. Volgens een woordvoerder van de STER is Vin ju opgestapt omdat hij met het bestuur verschilde ,,van inzicht over de uitvoering van het toekomstig beleid''. Vinju zelf was vanochtend niet bereikbaar voor commentaar. De directeur van het commerciële reclameverkoopbedrijf van de HMG (RTL 4, RTL 5 en Veronica), F. Eijken, stelde deze week in het weekblad NieuwsTribune voor om de STER op te heffen. Om de publiek omroep haar taak 'zuiver' te kunnen laten uitvoeren, zouden de commerciële zenders dan een deel van hun winst kunnen afdragen aan de publieke omroep. Volgens Kamerlid Van Zuijlen (PvdA) is het ,,een aardige gedachte de publieke omroep minder afhankelijk te maken van de reclame''. Heemskerck Pillis-Duvekot (VVD) vindt het ,,een leuke en interessante gedachte'' maar een onnatuurlijke zaak: ,,Commerciële bedrijven horen geen taak van de overheid over te nemen.'' Dat vindt ook Beinema (CDA): ,,Het zou een erg verwarrende vermenging worden.''
|
NRC Webpagina's
6 MAART 1997
|
Bovenkant pagina |