V O O R P A G I N A
|
NIEUWSSELECTIE Thalys
|
Kamer stemt in met Groene-Harttracé
Door een onzer redacteuren
Met het project, dat in 2005 klaar moet zijn, is een bedrag gemoeid van 8,4 miljard gulden. Lange tijd hadden coalitiefracties PvdA en D66 vastgehouden aan hun voorkeur voor een tracé dat ten noorden van Rotterdam langs de snelwegen A13 en A4 loopt, de zogeheten Bosvariant. Doordat de oppositiefracties CDA en GroenLinks deze variant steunden - hoewel die niet hun eerste voorkeur vormde - was er een meerderheid voor dit tracé, dat voor het kabinet echter niet aanvaardbaar was. Na beraad in het Torentje met minister-president Kok en de betrokken ministers maakten fractievoorzitters Wallage (PvdA) en Wolffensperger (D66) vorige week bekend dat hun fracties zich alsnog achter de voorkeur van het kabinet zouden scharen. Aangezien ze over die keuze reeds vorige week donderdag in de Kamer verantwoording hadden afgelegd in een door GroenLinks aangevraagd interpellatiedebat, kende de derde ronde van het HSL-debat gisteren geen verrassingen meer. Donderdag vinden de stemmingen plaats. De enige nieuwe toezegging die minister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) deed betrof de bereidheid de planologische kernbeslissing - het globale aanlegbesluit waarover donderdag wordt gestemd - gedeeltelijk te herzien, mocht uit een nog uit te voeren onderzoek blijken dat er voor het tracé door het Develgebied en de Hoekse Waard (deels ondergrondse) alternatieven zijn die niet duurder zijn dan het nu voorziene tracé. Ook de toezeggingen die de verantwoordelijke ministers vorige week deden in een brief aan de Kamer hebben het budget voor de HSL niet verhoogd. Wel is 140 miljoen extra uitgetrokken om HSL en A16 tussen Breda en Prinsenbeek in een tunnelbak aan te leggen. Dit extra geld komt echter uit het budget voor aanleg van wegen. Jorritsma en vooral De Boer (VROM) relativeerden de herschikking van prioriteiten van spoorprojecten die nodig is omdat nog niet voor het gehele budget dekking is. Vanuit de Kamer klonk kritiek dat nu de HSL ten koste gaat van ander openbaar vervoer. De Boer zei ,,reikhalzend'' uit te zien naar het voorjaar, wanneer het kabinet zich buigt over de begroting voor 1998 en de ramingen voor de periode daarna. Daarbij is het de bedoeling, aldus De Boer, meer geld uit te trekken voor infrastructuur. Bij de kabinetsformatie in 1998 zal het budget daarvoor nog verder worden vergroot, luidt de verwachting. Uitstel van projecten kan ongedaan gemaakt worden zodra feitelijk is besloten meer uit te trekken voor infrastructuur.
|
NRC Webpagina's
17 DECEMBER 1996
|
Bovenkant pagina |