Treinstaking in het noorden
Door onze correspondent
Het treinverkeer in Friesland lag vanmorgen
grotendeels stil door een wilde staking van ongeveer zeventig
machinisten en conducteurs. Vanaf Leeuwarden richting Harlingen,
Stavoren en Groningen reden geen treinen. De actievoerders eisen van de
NS duidelijkheid over hun loon als ze volgend jaar juni overstappen naar
de geprivatiseerde vervoersonderneming Noordned.
Noordned is een samenwerkingsverband van de Nederlandse Spoorwegen met
streekvervoerder VEONN, dat volgend jaar een aantal noordelijke bus- en
spoorlijnen gaat exploiteren. Wanneer de NS-directie geen loongarantie
afgeeft, zal de staking de hele week duren, aldus stakingsleider H.
Rijpma. ,,Wij kunnen het heel lang volhouden.''
De vakbonden steunen de werkonderbreking niet. Zij noemen de acties
voorbarig en onjuist, omdat er met NS afspraken zijn gemaakt over een
loongarantie van drie jaar. In januari zal verder onderhandeld worden
over een nieuw af te sluiten CAO.
Rijpma vindt dat onvoldoende. ,,Je gaat niet bij een ander bedrijf
werken als je niet zeker weet dat je op hetzelfde loon blijft staan.
Drie jaar is geen basis. Er zijn mensen die meer dan 25 jaar bij de NS
werken. Als deze mensen verplicht moeten overstappen naar Noordned
moeten ze duidelijkheid krijgen over de hoogte van het loon wat ze gaan
verdienen. Ook na drie jaar.''
NS-personeel dat vrijwillig overstapt naar Noordned. krijgt behalve de
driejarige loongarantie een premie die is gebaseerd op het aantal
dienstjaren. Voor elk dienstjaar krijgt men een maandsalaris, met een
maximum van twaalf maanden. Rijpma noemt het onredelijk dat NS-directeur
Huizinga de premie als loongarantie beschouwt. ,,Eerst wordt ons verteld
dat ze verwachten dat we hetzelfde blijven verdienen. Als wij vragen dat
zwart op wit te zetten, geeft men niet thuis. Nu bevestigt Huizinga onze
vrees dat we een lager loon krijgen, door te zeggen dat we de
premieregeling maar als loongarantie moeten beschouwen'', aldus Rijpma.
De NS wil niet ingaan op de eisen van de stakers.