Lovers Rail krijgt onverwachts een nieuwe directeur
Door een onzer redacteuren
Directeur Peter Sul van Lovers Rail is eind
vorige maand onverwachts opgestapt. Zijn functie is overgenomen door de
Fransman Yves Lallement, afkomstig van Compagnie Generale d'Entreprise
Automobile (CGEA), het moederbedrijf van Lovers Rail. Uit de gegevens
van de Kamer van Koophandel blijkt dat Lallement op 20 november als
directeur is aangetreden bij Lovers Rail Beheer. De vervanging van Sul
lijkt er op te wijzen dat CGEA bij Lovers Rail de touwtjes strakker in
handen neemt.
Sul ontkende vanmorgen dat hij is gedwongen om te vertrekken als
directeur. ,,Mijn kracht ligt in het pionieren en vervolgens overdragen.
Dit bedrijf, waar inmiddels 65 mensen werken, staat nu goed op de rails,
al moeten er natuurlijk nog veel hobbels genomen worden.'' Ook het feit
dat zijn opvolging pas na tien dagen uitlekte is volgens Sul geen bewijs
voor zijn onvrijwillig vertrek: ,,We waren van plan om het vandaag
bekend te maken.''
Lovers Rail, dat in de zomer van 1996 als eerste concurrent van de NS
een lijn op het Nederlandse spoornet mocht exploiteren, leek
aanvankelijk een geduchte concurrent te worden van de NS. Het ministerie
van Verkeer en Waterstaat, dat marktwerking op het spoor wil
introduceren, was blij met de komst van Lovers. Het bedrijf begon met
kleine lijntjes, naar de Keukenhof en tussen Amsterdam en IJmuiden.
Vorig jaar kreeg Lovers concessies voor de spoortrajecten
Amsterdam-Haarlem, Leiden-Den Haag en Hilversum-Utrecht. Op die laatste
twee trajecten heeft Lovers echter nog geen treinen ingezet, wat het
bedrijf vorige maand een boze uitval van minister Netelenbos opleverde.
,,Lovers moet rijden, anders kieper ik hem eraf'', zei Netelenbos.
Sinds vorig jaar zomer is Lovers Rail voor 70 procent in handen van het
Franse vervoersbedrijf CGEA, dochter van het nutsbedrijf Vivendi (het
voormalige Compagnie Generale des Eaux). CGEA is behalve in Nederland en
Frankrijk ook in Groot-Brittannie, Portugal en Duitsland actief in het
openbaar vervoer. In Groot-Brittannie verzorgt het bedrijf via twee
concessies al 17 procent van personenvervoer per trein. Het bedrijf
wilde vanmorgen geen commentaar geven op het vertrek van Sul.
Hoewel Sul na de overname als directeur aanbleef, werd al snel duidelijk
dat de nieuwe moeder zich intensief met het Nederlandse beleid zou
bemoeien. Zo was de Franse topman van CGEA, J. Jeauffroy, afgelopen
oktober persoonlijk aanwezig bij een gesprek op het ministerie van VW
over de toekomst van Lovers op het Nederlandse spoornet. Jeauffroy lijkt
ook de sturende kracht achter de beslissing van Lovers om vooralsnog
geen gebruik te maken van de spoorconcessies in de Randstad. De indruk
bestaat dat de grootaandeelhouder vindt dat de verliezen in Nederland te
hoog oplopen en er te weinig zicht is op verbetering.
Ook na zijn vertrek als directeur bij Lovers Rail blijft Sul als
aandeelhouder bij het bedrijf betrokken. Sul en mede-oprichter Karel
Lovers (eigenaar van een rederij met rondvaartboten in Amsterdam)
bezitten elk nog 15 procent van Lovers Rail. Directe plannen voor de
toekomst heeft Sul niet: ,,Ik ga eerst maar eens uitrusten. Het zijn
drie intensieve jaren geweest.''