U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Spoorwegen

Nieuws

Nederlandse Spoorwegen

Overheid

Overige partijen

Knelpunten

Discussie

Documenten

Links

Lovers Rail krijgt onverwachts een nieuwe directeur
Door een onzer redacteuren
Directeur Peter Sul van Lovers Rail is eind vorige maand onverwachts opgestapt. Zijn functie is overgenomen door de Fransman Yves Lallement, afkomstig van Compagnie Generale d'Entreprise Automobile (CGEA), het moederbedrijf van Lovers Rail. Uit de gegevens van de Kamer van Koophandel blijkt dat Lallement op 20 november als directeur is aangetreden bij Lovers Rail Beheer. De vervanging van Sul lijkt er op te wijzen dat CGEA bij Lovers Rail de touwtjes strakker in handen neemt.

Sul ontkende vanmorgen dat hij is gedwongen om te vertrekken als directeur. ,,Mijn kracht ligt in het pionieren en vervolgens overdragen. Dit bedrijf, waar inmiddels 65 mensen werken, staat nu goed op de rails, al moeten er natuurlijk nog veel hobbels genomen worden.'' Ook het feit dat zijn opvolging pas na tien dagen uitlekte is volgens Sul geen bewijs voor zijn onvrijwillig vertrek: ,,We waren van plan om het vandaag bekend te maken.''

Lovers Rail, dat in de zomer van 1996 als eerste concurrent van de NS een lijn op het Nederlandse spoornet mocht exploiteren, leek aanvankelijk een geduchte concurrent te worden van de NS. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat, dat marktwerking op het spoor wil introduceren, was blij met de komst van Lovers. Het bedrijf begon met kleine lijntjes, naar de Keukenhof en tussen Amsterdam en IJmuiden. Vorig jaar kreeg Lovers concessies voor de spoortrajecten Amsterdam-Haarlem, Leiden-Den Haag en Hilversum-Utrecht. Op die laatste twee trajecten heeft Lovers echter nog geen treinen ingezet, wat het bedrijf vorige maand een boze uitval van minister Netelenbos opleverde. ,,Lovers moet rijden, anders kieper ik hem eraf'', zei Netelenbos.

Sinds vorig jaar zomer is Lovers Rail voor 70 procent in handen van het Franse vervoersbedrijf CGEA, dochter van het nutsbedrijf Vivendi (het voormalige Compagnie Generale des Eaux). CGEA is behalve in Nederland en Frankrijk ook in Groot-Brittannie, Portugal en Duitsland actief in het openbaar vervoer. In Groot-Brittannie verzorgt het bedrijf via twee concessies al 17 procent van personenvervoer per trein. Het bedrijf wilde vanmorgen geen commentaar geven op het vertrek van Sul.

Hoewel Sul na de overname als directeur aanbleef, werd al snel duidelijk dat de nieuwe moeder zich intensief met het Nederlandse beleid zou bemoeien. Zo was de Franse topman van CGEA, J. Jeauffroy, afgelopen oktober persoonlijk aanwezig bij een gesprek op het ministerie van VW over de toekomst van Lovers op het Nederlandse spoornet. Jeauffroy lijkt ook de sturende kracht achter de beslissing van Lovers om vooralsnog geen gebruik te maken van de spoorconcessies in de Randstad. De indruk bestaat dat de grootaandeelhouder vindt dat de verliezen in Nederland te hoog oplopen en er te weinig zicht is op verbetering.

Ook na zijn vertrek als directeur bij Lovers Rail blijft Sul als aandeelhouder bij het bedrijf betrokken. Sul en mede-oprichter Karel Lovers (eigenaar van een rederij met rondvaartboten in Amsterdam) bezitten elk nog 15 procent van Lovers Rail. Directe plannen voor de toekomst heeft Sul niet: ,,Ik ga eerst maar eens uitrusten. Het zijn drie intensieve jaren geweest.''

NRC Webpagina's
1 december 1998

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad