Bonden wantrouwen marktwerking
Door onze correspondent KARIN DE MIK
De spoorwegvakbonden verzetten zich tegen
plannen om het regionale trein- en busvervoer in Noord-Nederland onder
te brengen in één nieuw particulier bedrijf. Het is niet
goed voor personeel én passagiers, menen zij.
LEEUWARDEN, 11 MEI. ,,Noordned moet in de ijskast'', eiste voorzitter P.
van der Molen van Spoorwegvakbond FSV afdeling Leeuwarden vanmorgen op
een actiebijeenkomst in de Friese hoofdstad. De FSV en de
machinistenvakbond VVMC willen dat de oprichting van Noordned voorlopig
wordt stopgezet.
Noordned is de naam van een nieuw op te richten vervoerbedrijf, dat op 1
juni volgend jaar zowel het treinvervoer als het streekvervoer per bus
in Friesland voor zijn rekening moet nemen. Het bedrijf in oprichting is
een samenwerkingsverband tussen busmaatschappij VEONN, NS Reizigers en
een derde partij, waarbij de naam van rederij Doeksen uit Harlingen
wordt genoemd.
Volgens hoofdbestuurder B. Jansen van de FSV is het niet zeker dat
marktwerking in het openbaar vervoer in de toekomst doorgaat, nu zowel
de PvdA als het CDA onlangs vraagtekens heeft plaatst bij dit concept.
Jansen wijst tevens op de situatie in Engeland, waar begin jaren tachtig
81 exploitanten waren. ,,Nu zijn dat er nog maar dertien, maar er ligt
wel 700 kilometer spoor te roesten.''
Jansen onderstreept de sociaal-maatschappelijke functie van het openbaar
vervoer. ,,Een individu moet altijd gebruik kunnen maken van openbaar
vervoer. Hij moet niet hoeven bellen voor een bus of taxi. Omdat
Noordned commercieel is, zal de belbus op onrendabele trajecten zijn
intree doen. Je komt dan in een neerwaartse spiraal terecht, waardoor
grote delen van Nederland uiteindelijk zonder openbaar vervoer komen te
zitten. We vragen de NS-directie: 'stop even met Noordned' en geef de
politiek de ruimte. De Tweede Kamer is van samenstelling veranderd en de
linkse hoek is tegen openbare aanbestedingen.''
Noordned zou overigens oorspronkelijk begin 1999 operationeel worden,
maar het leverde plannen voor de dienstregeling niet op tijd in bij de
provincie Friesland. De provincie Friesland en Minister Jorritsma
(Verkeer en Waterstaat) steunen de plannen voor Noordned. De provincie
zal op 1 juni volgend jaar via een onderhandse aanbesteding Noordned de
exploitatie van het Friese vervoer gunnen. Het betreft hier een
experiment van zes jaar. In die periode moet volgens de provincie en het
ministerie zijn aangetoond dat gecombineerd openbaar vervoer
kwaliteitsverhogend werkt en meer reizigers zal trekken.
De NS-directie steunt het plan omdat het de werkgelegenheid van het
personeel tenminste voor zes jaar gewaarborgd is. Het NS-personeel zal
op vrijwillige basis overgaan naar Noordned en anders gedetacheerd
worden vanuit de NS naar Noordned. De provincie Friesland ziet in
Noordned een waarborg om ook de onrendabele lijnen, zoals
Workum-Stavoren en Harlingen-Leeuwarden, in stand te houden. Dankzij
Noordned is de Friese reiziger verzekerd dat hij tenminste
één keer per uur in bus of trein kan stappen, zo werd bij
de presentatie van de plannen in september 1997 gezegd.
FNV Bondgenoten, CNV en VHS (Vereninging van Hoger Spoorwegpersoneel)
sloten vorige maand een akkoord met de NS-directie, waarin werd
afgesproken dat personeel niet verplicht is in dienst te treden van het
nieuwe vervoerbedrijf. Mensen die dat willen, blijven in dienst van de
NS en worden gedetacheerd bij Noordned. Uiterlijk per 1 januari 2000
moet er een nieuwe CAO voor de gehele openbaar vervoerbranche zijn
afgesloten, als de marktwerking tenminste wordt verwezenlijkt.
De NS-directie liet de FSV eerder deze week weten niet te kunnen ingaan
op de vraag om de plannen voor Noordned voorlopig op te schorten. ,,Dit
zou betekenen dat wij (..) een onderhandse gunning voor Noordned laten
lopen om vervolgens het vervoer in Friesland mogelijkerwijs kwijt te
raken'', aldus algemeen directeur Huisinga in een brief aan de vakbond.
Gedeputeerde Staten van Friesland nemen 30 mei een beslissing over de
komst van Noordned. Op 1 juli buigen Provinciale Staten zich over de
ingediende dienstregeling.