Treinstaking in het noorden op til tegen marktwerking
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 8 MEI. Het treinverkeer van en
naar Leeuwarden en Groningen ligt maandagmorgen vermoedelijk enige uren
stil door een staking van medewerkers van de Nederlandse Spoorwegen.
Volgens de NS, die de actie ,,ten zeerste betreurt'', zal de staking het
hele gebied ten noorden van Zwolle ontregelen.
Met de werkonderbreking vanaf het begin van de dienst tot 9 uur
protesteren de spoorwegmedewerkers tegen de deelname van NS Reizigers
aan Noordned. Dat is het samenwerkingsverband met busonderneming Veonn
dat volgens de plannen van minister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat)
vanaf volgend jaar juni het vervoer per trein en bus in Friesland gaat
aanbieden. Naar een derde partner wordt nog gezocht. Volgens de stakers
is de levensvatbaarheid van Noordned niet aangetoond.
Het nieuwe bedrijf neemt van NS Reizigers de lijn Leeuwarden-Groningen
over alsmede de onrendabele lijnen Harlingen-Leeuwarden en
Stavoren-Leeuwarden. De verantwoordelijkheid komt bij de provincie
Friesland te liggen. Ongeveer zeventig medewerkers van NS Reizigers
zouden overgaan naar Noordned.
Tot de staking is gisteren besloten op een vergadering in Leeuwarden van
de spoorwegvakbond FSV. De staking kan volgens de FSV alleen worden
voorkomen als de directie van NS Reizigers vóór
zondagavond 18 uur het voorgenomen besluit intrekt. De werkonderbreking
is volgens de FSV nodig, omdat de NS het contract voor de lijn
Leeuwarden-Groningen deze maand al wil opzeggen.
De NS noemt de actie ,,volstrekt buiten proportie'' en wijst erop dat
met andere vakbonden FNV, CNV en VHS ,,zorgvuldige afspraken'' zijn
gemaakt over de voorwaarden voor overgang van het personeel naar de
nieuwe onderneming. De vakbond FNV Bondgenoten steunt de actie niet.
De stakende NS-medewerkers vinden dat minister Jorritsma, de NS en de
provincie Friesland te voortvarend te werk gaan. ,,Jorritsma wil dit
graag in haar eigen woonomgeving regelen, maar de plannen zijn
voorbarig'', zegt FSV-voorzitter G. Hardeveld. Hij wijst er op dat het
experiment Noordned deel uitmaakt van het kabinetsnota over marktwerking
in het openbaar vervoer die nog niet door de Tweede Kamer is behandeld.
,,Laat eerst de politiek zich over dit plan uitspreken, voordat er nu al
besluiten worden genomen'', aldus Hardeveld.