Openbaar vervoer in Friesland verandert
Door onze correspondent
LEEUWARDEN, 19 SEPT. Het openbaar vervoer
in Friesland zal vanaf volgend jaar ingrijpend veranderen. Een aantal
treinverbindingen wordt opgeheven, loketten gaan dicht en er komen meer
belbussen.
Dit is het gevolg van een samenwerkingsverband in oprichting tussen NS
Reizigers, busmaatschappij VEONN in Friesland en rederij Doeksen in
Harlingen. Het vervoersbedrijf wil alle buslijnen in het zuidwesten van
Friesland exploiteren en drie spoorlijnen: Leeuwarden-Workum,
Leeuwarden-Harlingen en Leeuwarden-Groningen. 'Noordned' wil in juni van
start gaan.
De vakbond FSV en de ondernemingsraad van NS Reizigers zijn tegen de
plannen, omdat ze met banenverlies gepaard gaan. De spoorlijn
Workum-Stavoren wordt opgeheven, de trein naar Harlingen zal alleen in
de spitsuren rijden en de trein van Harlingen naar de haven alleen in de
zomermaanden. Bussen nemen het vervoer van de trein over. Ook zullen op
andere trajecten belbussen en taxi's worden ingezet. De Leeuwarder
FSV-secretaris H. Rijpma zegt voor samenwerking te zijn met andere
vervoersbedrijven. ,,Maar dat kan ook als het personeel bij de
moederbedrijven in dienst blijft. Als alles doorgaat kost dat bij NS
Reizigers 52 banen.''
Een aantal Friese gemeenten is tegen het opheffen van de spoorlijn
Workum-Stavoren. Burgemeester G. de Vries-Hommes van de gemeente
Nijefurd noemt de bus geen redelijk alternatief. ,,Dan doe je er geen
veertien minuten maar een uur over.'' Ze is gepikeerd over het feit dat
Noordned volgens haar door de afspraken ,,heenfietst'', die de provincie
met de vijf Friese gemeenten Leeuwarden, Sneek, Nijefurd,
Littenseradiel, Wymbritseradiel maakte om de lijn in stand te houden en
op te waarderen.
Het idee om een nieuwe vervoersmaatschappij te stichten, de eerste
openbare regionale vervoerder in Nederland, is oud. Woordvoerder H.J.
Kamerbeek verzekert namens participant en busvervoerder VEONN dat 98
procent van de Friezen tenminste één keer per uur op reis
kan met bus of trein. Tenminste 63 procent kan minimaal eens in het half
uur in de trein of bus stappen, beweert hij. ,,De klant gaat er in de
plannen juist op vooruit, stelt hij. ,,Er zal straks niet een maar twee
keer in het uur een trein van Leeuwarden naar Workum rijden.'' Het is
volgens Kamerbeek niet mogelijk het onrendabele traject van Workum naar
Stavoren in stand te houden.