U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Spoorwegen

Nieuws

Nederlandse Spoorwegen

Overheid

Overige partijen

Knelpunten

Discussie

Documenten

Links

Lovers met Fransen op de eerste rij
Door een onzer redacteuren
AMSTERDAM, 5 JULI. Samenwerking was wat zacht uitgedrukt - in termen van het grote bedrijfsleven is het kopen van een belang van zeventig procent gelijk aan een overneming. En dat doet de Franse multinational Compagnie Générale des Eaux: via een dochterbedrijf neemt ze de meerderheid in Lovers, de Nederlandse firma die rondvaartboten exploiteert en als eerste de concurrentie met de NS aanging. Tot gisteren op bescheiden schaal. Maar vanaf vandaag met op de achtergrond een miljardenconcern.

Op een persconferentie in Amsterdam gaven de directeur van Lovers Rail P. Sul en zijn nieuwe Franse partner J. Jeauffroy gistermiddag een toelichting op hun plannen. Jeauffroy is directeur voor de Benelux en Duitsland van Compagnie Générale d'Entreprises Automobiles. Deze dochteronderneming van CGE zal investeren in nieuwe en ,,goede tweedehandse'' treinen voor Lovers Rail en het bedrijf bijstaan met de technische kennis over onder meer spoorveiligheid. Die heeft het opgedaan in Groot-Brittanië, waar CGEA een aantal spoorlijnen beheert. CGEA wil hier, net als in Engeland, aantonen dat ,,ook politici'' zullen profiteren van de exploitatie van spoorlijnen door het bedrijfsleven.

Hoeveel geld CGEA zal investeren in Lovers Rail en hoeveel reizigers nodig zijn om de spoorverbindingen van Lovers te laten renderen, werd gisteren niet duidelijk. Lovers-directeur Sul liet zich ook niet uit over het land waar de treinstellen vandaan komen. ,,Dan stijgen prompt de prijzen.'' Wel begint nu, aldus Sul, de echte concurrentie met de NS. Juist deze week werd bekend dat zijn bedrijf op de drukke trajecten Den Haag-Leiden en Utrecht-Hilversum mag gaan rijden.

Lovers begint volgende week al met campagnes om personeel te werven voor de nieuw te exploiteren lijnen. Er zijn tussen de dertig en veertig mensen nodig. Plannen heeft Lovers nog genoeg: als op de 'hoofdlijn' Den Haag-Rotterdam geen ruimte is, wil het bedrijf de Hofpleinlijn exploiteren, de onderbenutte verbinding tussen de Hofstad en de Maasstad via Pijnacker.

Met de komst van de Fransen krijgt de NS te maken met een concurrent van formaat. Compagnie Générale des Eaux is een conglomeraat dat met een omzet van 55 miljard gulden en 220.000 werknemers in tachtig landen tot de grootste concerns van Frankrijk behoort. CGE noemt zich wereldleider op het gebied van nutsvoorzieningen (zoals afvalverwerking en waterdistributie) en is ook werkzaam in de bouw en telecommunicatie.

Na de privatisering van de Britse spoorwegen betoonde CGE zich eveneens actief op de nieuwe markt van personenvervoer per spoor. Via haar dochterondernemingen South Coast Railways en Network SouthCentral heeft CGE in korte tijd een stevig aandeel op de Britse markt. South Coast Railways is actief op de lijnen in Kent en East Sussex die naar Londen leiden. Lovers is de tweede expansie van CGE op de spoorwegmarkt buiten Frankrijk waar de nationale spoorwegmaatschappij SNCF nog het monopolie bezit.

CGE raakte de afgelopen jaren door het ineenstorten van de Parijse vastgoedmarkt in problemen. Het leed in 1995 voor het eerst in zijn 140-jarig bestaan verlies. Sinds vorig jaar wordt het geleid door Jean-Marie Messier, met 39 jaar een van de jongste bestuursvoorzitters in Frankrijk. Messier wil de activiteiten van de onderneming concentreren op twee sectoren: nutsvoorzieningen en telecommunicatie. Tot de vele allianties die CGE de laatste twee jaar op het gebied van telecom heeft gesloten, behoort een akkoord met de Franse nationale spoorwegmaatschappij SNCF. In een gezamenlijke bedrijf gaan de twee een kabelnet in Franse steden exploiteren.

NRC Webpagina's
5 juli 1997

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad