Beter gebruik spoor verhoogt capaciteit met 30
procent
Door een onzer redacteuren
DEN HAAG, 24 APRIL. Een beter
gebruik van de bestaande sporen kan in twee tot vijf jaar de
vervoerscapaciteit per trein in de spitsuren met 30 tot 40 procent
vergroten. Ook het goederentransport kan hierdoor met eenzelfde
percentage groeien.
Dit blijkt uit de studie 'GroeiSporen' van Railforum, een platform van
overheid en bedrijfsleven voor het treinverkeer. Aan de studie, die twee
jaar heeft geduurd, werkte ook het ministerie van Verkeer en Waterstaat
mee. Eerder werd van diverse kanten gemeld dat met eenvoudige
aanpassingen een verdubbeling van de capaciteit mogelijk zou zijn. Dat
is volgens ir. H. van Gorp van Railforum echter te optimistisch:
"Willen we de betrouwbaarheid van de dienstregeling zo groot mogelijk
houden, dan kunnen we op de drukke uren het aantal reizigers met
300.000 naar 1.3 miljoen laten stijgen." In de studie van Railforum zijn
twee drukbereden trajecten onderzocht: Den Haag-Rotterdam-Eindhoven en
Amsterdam-Eindhoven. Om (veel) meer reizigers in meer treinen te kunnen
vervoeren moet een aantal zaken tegelijk worden aangepakt. Het gaat
daarbij om het zogenoemde homogeniseren van de dienstregeling,
het aanleggen van inhaalsporen, het verplaatsen van enkele seinen
waardoor de wachttijden korter worden. Ook moeten enkele stations
worden aangepast, bijvoorbeeld door perrons te verlengen.
Homogeniseren van de dienstregeling houdt in dat meer treinen
gelijkmatigerover dezelfde sporen gaan rijden. Bovendien kan ervoor
worden gekozen een sneltrein iets meer stations te laten aandoen en
tegelijk een stoptrein minder vaak te laten stoppen. De intercity-
treinen kunnen tussendoor van inhaalsporen gebruik maken. Het aantal
treinen in de spitsuren neemt hierdoor toe van 11 naar 16. Wanneer iets
vaker vertraging ook aanvaardbaar zou zijn, kunnen er 18 treinen over
hetzelfde spoor rijden. Op het traject Amsterdam-Eindhoven zou volgens
de deskundigen op twee plaatsen een passeerspoor (van hooguit twee
kilometer) moeten worden aangelegd. Railforum stelt dat de verbetering
kan worden doorgevoerd zonder versterking van de bestaande
stroomvoorziening.
Invoering van de maatregelen loopt ongeveer parallel met de bestellingen
voor nieuw materieel die de NS in de afgelopen tijd heeft gedaan. De
kosten van de verbetering bedragen per traject ongeveer 600 tot 750
miljoen gulden.