Een akkoord zonder inhoud
Vannacht bereikte de directie
van de Nederlandse Spoorwegen een 'onderhandelingsresultaat' met de
vakbonden. 'Eigenlijk raar' dat ze zich met het 'rondje om de kerk'
bemoeid hebben, meent de FNV nu.
Door onze redacteur ESTHER ROSENBERG
UTRECHT, 23 APRIL.Na twee jaar onenigheid over de veranderingen in het
werk van de machinisten en conducteurs daalden de bestuurders van de
vakbonden FNV, VVMC en CNV en NS-personeelsdirecteur Pamela Boumeester
vannacht om drie uur voor het eerst gezamenlijk de trap van het
hoofdkantoor van NS af. Er was een "onderhandelingsresultaat" bereikt.
Daarin wordt "de wil uitgesproken" om te werken aan een "normalisering
van de arbeidsverhoudingen". Dit verschilt weinig met eerdere
voorstellen, afspraken en voorlopige akkoorden. NS houdt vast aan 10
juni als invoeringsdatum voor het nieuwe, omstreden werkrooster. De
instelling van een arbitragecommissie die over een alternatief rooster
voor het 'rondje om de kerk' kan beslissen, is eveneens een oud voorstel
van NS waar de bonden eerder niet mee instemden. Ook andere voorstellen,
zoals de mogelijkheden voor machinisten om zo nu en dan conducteur te
zijn en andersom, lijken zo uit eerdere, mislukte overleggen gekopieerd
te zijn.
Waarom stemden de bonden en de ondernemingsraad vannacht dan wel in met
voorstellen die ze eerder afwezen en waarvoor ze zelfs dagenlang
gestaakt hebben? De bonden zeiden vannacht niet veel andere
mogelijkheden te hebben. Ze hebben hun verlies genomen. Het plan om
machinisten en conducteurs per 10 juni aan vaste trajecten te binden
vinden ze nog steeds een "slechte zaak". Maar de bonden hebben zelf
erkend dat half april de datum zou zijn waarna uitstel niet langer
mogelijk is. Ze weten nu dat de NS-directie niet wijkt voor acties of
argumenten en juridisch maken ze geen schijn van kans. "Ik ben niet in
een feeststemming" zei onderhandelaar Andries van den Berg van FNV
Bondgenoten dan ook vannacht. "We beseften ons allemaal dat we de bodem
bereikt hadden met dit bedrijf. Dat het niet erger kon worden. Dan kan
je je kapot staken, maar daar heeft niemand wat aan. Op zo'n moment kan
je niet veel anders dan een akkoord met elkaar sluiten".
De vakbonden trekken hun handen van de roosterplanning af. De bonden
hebben toegezegd zich voortaan wat meer op de achtergrond op te stellen
om de ondernemingsraad te laten doen wat ze behoort te doen: met de
directie praten over werkafspraken. "Eigenlijk is het raar dat we ons
als bonden daarmee bemoeid hebben", zegt Van den Berg nu.
Hij bestempelde de afspraken als "een akkoord zonder inhoud". Daarmee
bedoelde hij dat in de afspraken vooral de goede bedoelingen van beide
partijen zijn vastgelegd: "richtlijnen voor de toekomst". Het beklag van
het rijdend personeel is breder dan het werkrooster. Een hoog
ziekteverzuim, personeelstekorten en slecht treinmaterieel versterkten
de onvrede van de machinisten en conducteurs.
Het NS-bestuur heeft wel toegezegd de communicatie met de medewerkers te
verbeteren. Zich in te zullen spannen om de kwaliteit van het werk van
machinisten en conducteurs te verbeteren. Dat doen ze door machinisten
en conducteurs nu te vragen naar hun mening over onder meer de
arbeidsvoorwaarden, de veiligheid, de carrieremogelijkheden en de
"vertrekintenties". Dat doen ze vervolgens over een paar maanden weer.
De resultaten van de metingen moeten tot verbeteringen van de
arbeidsomstandigheden leiden. De arbeidsverhoudingen in het spoorbedrijf
moeten zo langzaamaan normaliseren.
In de prestigestrijd tussen de bonden en de NS-directie hebben de bonden
zich langzaam naar de voorwaarden van NS gevoegd. Dat noemde Van den
Berg van FNV vannacht de Pyrrusoverwinning van NS, omdat het
spoorwegbedrijf nog steeds niet aan draagvlak onder het personeel zou
hebben gewonnen. "Ze zijn nog geen stap verder met de acceptatie van het
rondje om de kerk." Dat maakt de voorlopige overeenstemming kwetsbaar.
De bondsbestuurders Van den Berg en Hubert Vankan van VVMC durfden
gisteren geen uitspraken te doen over de instemming van hun achterban.
Als de leden van de spoorvakbonden de overeenstemming afwijzen moeten de
partijen opnieuw met elkaar gaan onderhandelen. De reactie van de
verschillende personeelscollectieven, vorig jaar opgericht uit onvrede
met het beleid van de bonden, is hiervoor tekenend. De geluiden uit de
verschillende standplaatsen waren vanochtend uiterst negatief. De meeste
leden van de collectieven zijn eveneens lid van een van de vakbonden.
Een woordvoerder van een van de collectieven zei vanochtend dat NS
"alles heeft binnengehaald wat ze binnen heeft willen halen". Enkele
machinisten en conducteurs zeiden zich "opnieuw verraden" te voelen door
de bonden.
Ook andere ontwikkelingen dreigen de gemaakte afspraken te
overschaduwen. De Belgische vervoerseconoom Chris Peeters doet onderzoek
om het planningsproces bij NS transparanter te maken. Zijn bevindingen
zullen worden gebruikt bij het ontwikkelen van een alternatief
werkrooster door de ondernemingsraad. Het vertrouwen van het rijdend
personeel in de NS-directie zal mede afhangen van de uitkomsten van dat
onderzoek dat eind mei afgerond wordt.