Kapot staken
 
 PLOTSELING HEEFT zich gisteren
een nieuwe strijdende  partij voor het 'rondje om de kerk' gemeld: de
ondernemingsraad. De gevolgen zijn van hetzelfde laken een pak. Het
spoor ligt voor de derde dag binnen één week plat.
 De ondernemingsraad mengde zich in het conflict om het dienstrooster uit
onvrede over de rol van de vakbonden  FNV  en  VVMC. De bonden zouden
volgens de  OR alleen maar be zig zijn met een onderlinge competitie wie
de grootste heeft. Om deze kleedkamermentaliteit te doorbreken, wilde de 
OR  zelf een alternatief rooster opstellen dat vervolgens, naast dat van
de directie, aan bindende arbitrage zou kunnen worden onderworpen. Toen
het  NS-management daartoe  alleen bereid was als dit rooster niet
duurder en even efficiënt zou zijn als het 'rondje om de kerk',
vertrok de  OR met  slaande deuren. De  VVMC greep deze stap aan om de
staking  van vandaag aan te kondigen. Want wat de  FNV vorige week  kon,
wil deze bond ook. Staken is kennelijk een sport geworden. Je moet als
vakbond in training blijven.
Vorige week was het  FNV-voorzitter De Waal die op de  valreep en met
talloze slagen om de arm zijn zorg uitsprak over de escalatie. Dit keer
is het voorzitter Verhoeven van de Unie  MHP, de vakcentrale waarbij de 
VVMC is aangeslo ten, die zwijgt over het wangedrag van een van zijn
bonden. Het is zo langzamerhand wel duidelijk waarom de centrales niet
meer serieus kunnen worden genomen. Hun bonden representeren hun leden
niet meer. Zelfs de onderhandelaars van  FNV en  VVMC, die nog wel die
illusie hebben, spre ken namens zichzelf en gaan tot actie over om niet
al te openlijk in hun hemd te staan.
   TE MIDDEN VAN al dit sarcasme - de chaos bij   FNV en  VVMC noopt
daartoe - kan worden vastgesteld dat het  niet meer gaat om het
dienstrooster en zelfs niet alleen om de onderlinge concurrentie op de
werkvloer. De stakingen zijn gericht tegen de  NS zelf en daarmee ook
tegen de bur gers van Nederland. Tussen de regels door hadden de
actieleiders al eerder laten merken dat ze de huidige directie willen
wegstaken. Daar zijn ze nu daadwerkelijk mee bezig.
Ongetwijfeld valt de leiding van de  NS veel te verwijten.  Sinds de
verzelfstandiging zeven jaar geleden heeft het management zich, in zijn
jacht op een plaatsje onder de zon, onvoldoende beziggehouden met zijn
kerntaken: het ordentelijk en stipt vervoeren van de reizigers, zodat de
trein een serieus alternatief kan zijn voor de auto. De rijksoverheid op
haar beurt heeft de  NS daarin bovendien lang gesti muleerd. Het
'prestatiecontract' dat minister Netelenbos (Verkeer & Waterstaat) met
de  NS heeft gesloten - en dat ze  nu gebruikt om haar eigen
machteloosheid te rechtvaardigen - is te laat opgesteld om het tij nog
te keren. De stakende machinisten en conducteurs ten slotte hebben
nergens meer een boodschap aan.
   HET RESULTAAT is bedroevend. Een van de belangrijkste 
staatsbedrijven verkeert in een terminale fase. De bonden hebben
afgelopen week de laatste zet gegeven. Hopelijk komen ze, met hun eigen
einde nu voor ogen, tot inkeer en kan de directie de grootmoedigheid
opbrengen te blijven praten. Zijn de vakbonden daartoe niet in staat,
dan rust de verantwoordelijkheid voor het lot van het openbaar vervoer
op hun schouders. Treinreizend Nederland, dat er geen touw meer aan kan
vastknopen, zal ze vroeg of laat weten te vinden.
 
	
