'NS laat bedrijf verloederen'
Na een mislukte
onderhandelingspoging legde de door de FNV uitgeroepen spoorstaking
vandaag een groot deel van het spoor stil. "Alleen hier en daar rijdt
een stoptreintje, de actie is een succes."
Door een onzer redacteuren
UTRECHT, 5 APRIL. Stakingsleider Gerben Hardeveld is vanochtend om vier
uur begonnen in het spoorwegkantoor van FNV Bondgenoten in Utrecht. Dat
is voor de gelegenheid omgetoverd tot landelijk actiecentrum. Om zijn
schouder hangt een actiesjaal, op tafel liggen buttons en T-shirts. In
de loop van de ochtend wordt duidelijk dat het overgrote deel van de
treinen vandaag niet rijdt. "De actie is een succes," zegt Hardeveld.
"Alleen hier en daar laat de NS een stoptreintje rijden. Je hebt lokale
NS-managers die er een sport van maken om toch tegen de staking in te
gaan". Er wordt veel gebeld over de neiging van stakers om het spoor op
te lopen en eventueel vertrekkende treinen tegen te houden. Assistent-
stakingsleider Jaap van Zeben krijgt van de NS te horen dat stakers die
het spoor bezetten zullen worden geregistreerd en juridisch vervolgd.
Van Zeben haalt zijn schouders op. "Dat lijkt me moeilijk." Wel roepen
de actieleiders de stakers op om op de perrons te blijven.
Een andere kwestie is het besmette werk. Wat is dat, vragen veel
twijfelende NS'ers. Na ampel beraad stelt de FNV dat alles wat 'niet
traceerbaar is tot eigen werk', namelijk het dagrooster, moet worden
gezien als besmet werk. Veel NS'ers kiezen ervoor om wel te komen
werken, maar niet het besmette werk aan te pakken. De NS beraadt zich
over de vraag of het loon van deze groep moet worden ingehouden. Het
zijn voornamelijk leden van de spoorwegvakbond VVMC, de vakbond die
vandaag niet staakt maar wier leden massaal aanhaken. Ze krijgen
mogelijk een solidariteitsuitkering, zegt de bond.
Op het Centraal Station in Utrecht staan conducteurs en machinisten bij
elkaar. Stakers èn niet-stakers. De verontwaardiging over de NS-
directie is groot. Het rijden van vaste trajecten - het rondje om de
kerk - leidt tot sleur en dat schaadt de veiligheid op het spoor, menen
ze. De conducteurs zijn bang dat agressieve klanten die uit de trein
worden gezet een dag later met een grote groep terugkeren om de
conducteur wel eventjes mores te leren. Maar er is veel meer. De
treinstellen zijn vies. "Er groeien paddestoelen in mijn cabine", zegt
een machinist. Treinstellen worden zo slecht onderhouden waardoor het
onmogelijk is stipt te rijden. "Een koolstofborstel wordt pas vervangen
als die daadwerkelijk kapot is", zegt een machinist. "En dat terwijl
het juist een kick geeft om op tijd te rijden", zegt een ander. Er is
een schrijnend personeelstekort. De NS laat het bedrijf verloederen
omdat het over een paar jaar toch wordt verpatst, is de algemene
klacht. De invoering van het nieuwe dienstrooster is dan ook helemaal
niet bedoeld om vertragingen te beperken, stellen ze, maar om de
opdeling van het spoor na de openbare aanbesteding voor te bereiden.
In het actiecentrum zit FNV-onderhandelaar Andries van den Berg. Hij is
nog steeds 'woedend' over de houding van de NS-directie tijdens het
laatste wanhoopsoverleg, gisteren. "Directeur Huisinga was nog te
beroerd om aanwezig te zijn. We zijn geschoffeerd."
Gistermiddag waren de geluiden over het komende overleg nog gematigd
optimistisch. De hal van het hoofdgebouw van de Nederlandse Spoorwegen
stond vanaf half vijf woensdagmiddag vol met FNV'ers met oranje-blauwe
sjaals en buttons. Uit het overleg tussen bonden en minister Netelenbos
(Verkeer) in Den Haag eerder op de middag waren geluiden gekomen dat er
"een dun lijntje" was waarlangs partijen bij elkaar zouden kunnen komen.
Bovendien had de minister zelf president-directeur Hans Huisinga nog
gebeld en hem voorgehouden dat je niet te star kunt zijn als in je
bedrijf collectieven aan het werk zijn en er zoveel onvrede bestaat over
van alles en nog wat. "Dan heb je een groot probleem", had de minister
gezegd.
Maar het mocht niet baten. Tijdens het overleg wordt het ultimatum dat
de FNV aan de NS had gesteld, van zes naar acht uur die avond
verschoven. Als ze er dan nog niet uit zijn, kondigt de FNV aan in
ieder geval in de ochtendspits te gaan staken, ook al wordt er later op
de avond of in de nacht alsnog een akkoord bereikt. Het zou vooral een
intern logistiek probleem zijn om later op de avond nog alle stakers te
moeten berichten dat ze die ochtend toch aan het werk moeten gaan.
Om zeven over vijf legde de FNV (ook namens de andere bonden CNV, VVMC
en VHS, voor het hoger personeel), zijn voorstellen op tafel. Om kwart
over vijf waren de bonden klaar met hun uitleg daarover. De NS-directie
luisterde en trok zich anderhalf uur terug om daarna boos terug te
komen. Gespeelde boosheid, zegt FNV Bondgenoten later. "Hier krijg ik
een kunstkop van", had directielid Pamela Boumeester gezegd. Bonden en
NS zeggen beide nog een reservevoorstel achter de hand te hebben gehad.
Daar kwamen ze niet aan toe omdat 'de andere partij' niet wilde praten.
Om kwart over zeven, mooi op tijd voor het NOS-journaal om er mee te
openen, komen ze de trap af. Eerst de bonden. FNV-man Van den Berg met
een boos gezicht: "Ongelooflijk". En: "Nu zijn we echt boos". De bonden
denken dat NS het conflict niet aan wil gaan. Half april zou het nieuwe
dienstrooster definitief zijn, dan is er niets meer aan te doen. NS zou
alleen tijd willen winnen.
Als Van den Berg uitgepraat is, is de NS-directie, Pamela Boumeester met
een strak gezicht, afgeschermd door een handvol voorlichters.
"Ongelofelijk", zegt ze. Ze is boos. "Laten we een ding vaststellen: 10
juni staat vast." Ze wist het niet, zegt ze, dat de bonden alleen over
die datum zouden willen onderhandelen. Het stond niet in de conclusies
van de minister. Volgens FNV had ze het kúnnen weten. Maar
Boumeester heeft enig recht van spreken. Immers, sinds zondag na het
overleg tussen minister en NS-top staat zwart op wit dat "de tiende
juni" een gegeven is, ook al door de uitspraak van de rechter in een
kort geding aangespannen door het CNV.
Wie breekt is in dit spel de gebeten hond. NS deed eerder een voorstel
waarvan ze op voorhand kon weten dat de bonden er niet mee in zouden
stemmen, maar de kritiek van de minister en de Kamer trof toen toch
voornamelijk de FNV. Deze keer had de bond eenzelfde soort voorstel van
de plank gehaald. Doordat NS de voorstellen van de bonden heeft
afgewezen, kan de bond nu delen in de kritiek van minister en Kamer op
de NS-directie. Beide partijen beloven keer op keer dat ze "in het
belang van de reiziger" zullen werken aan het normaliseren van de
arbeidsverhoudingen.