NS is, voorlopig, de winnaar
Na stakingsdreigingen dit
weekend, bond de radicaalste spoorwegbond voorlopig in: het
vermaledijde 'rondje rond de kerk' mag voorlopig doorgaan en NS krijgt
de door haar gewenste arbitragecommissie. De FNV twijfelt nog.
Door onze redacteuren HARM VAN DEN BERG en ESTHER ROSENBERG
DEN HAAG, 2 APR. In het conflict tussen de directie van de Nederlandse
Spoorwegen en het personeel, lijkt de eerste de grote winnaar, althans
voorlopig.
Tot afgelopen zaterdag stonden de NS-directie en de vakbonden nog
lijnrecht tegenover elkaar. Het spoorbedrijf stelt al weken aan de
bonden voor dat er een arbitragecommissie komt. Als die commissie zou
beslissen dat het nut en de noodzaak van het zogenaamde 'rondje rond de
kerk' ontbreekt, zou NS zich daarbij neerleggen, zei president-
directeur Hans Huisinga al tijdens de presentatie van de jaarcijfers
begin maart.
De bonden wilden alleen instemmen met een arbitragecommissie als die
zich eveneens uit zou spreken over andere kwesties die het personeel
hoog zitten: de veiligheid van het werk bijvoorbeeld, en de
aanbesteding van de verliesgevende spoorlijnen. Omdat NS en de bonden
het hier niet over eens werden, werd de commissie Blankert/Stekelenburg
ingesteld. Hun advies was niet bindend. NS wilde ook de nieuwe
dienstregeling per 10 juni invoeren. De bonden waren daarop tegen en
volgens de commissie Blankert/Stekelenburg kon voor die tijd immers
best een nieuw rooster gemaakt worden.
NS heeft na overleg met minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) in
het afgelopen weekend gekregen waar het om vraagt. NS-directie en de
overheid hebben afgesproken om de commissie De Ruiter voor advies en
arbitrage (voorheen de commissie-Albeda) om een bindende uitspraak te
verzoeken over de procesvereenvoudiging. Deze vaste commissie 'voor de
Rijksdienst', die onder leiding staat van de vroegere minister van
Justitie J. de Ruiter, zal ook het verzoek krijgen om te adviseren over
"overige kwesties betreffende het arbeidsgeschil die de commissie
relevant acht'. Anders gezegd: arbitrage waar de NS-top wilde en
tegelijk een beoordeling van het conflict die breed genoeg is voor de
bonden. De Ruiter wordt bijgestaan door oud-commissaris der Koningin H.
Vonhoff, oud-minister M. Rood en de hoogleraar arbeidsrecht P. van der
Heijden. Zij beoordeelden in de afgelopen jaren geschillen en
arbeidsconflicten bij de politie, defensie en in het onderwijs. Ten
tweede zal de Antwerpse hoogleraar Ch.Peeters als onafhankelijke
deskundige op het gebied van openbare financien en transporteconomie een
'transparant' oordeel geven over het planningproces bij de NS en vooral
op welke termijn een aanpassing hiervan kan worden gerealiseerd. "Zodat
hierover duidelijkheid ontstaat in verband met het vervolgproces".
Hetgeen inhoudt dat het rondje rond de kerk vanaf 10 juni gewoon zal
worden gereden, zoals NS altijd vurig bepleitte, maar dat daarna, en
wellicht al op korte termijn, weer variaties mogelijk worden.
Een woordvoerder van NS zegt "blij" te zijn dat er nu duidelijkheid is:
zowel over de invoering van het nieuwe rooster per 10 juni, als over de
opening die nu ontstaan is in het arbeidsgeschil.
Na een telefoontje van minister Netelenbos en een van president-
directeur Hans Huisinga, ging vannacht de meest radicale vakbond VVMC
overstag. De geplande staking wordt op het laatste moment afgeblazen.
Het beraad dit weekend bracht de opening in een geschil dat
ogenschijnlijk muurvast zat.
Overigens bleken vandaag al weer de beperkingen van de gisteren gemaakte
afspraken. NS en bonden vlogen elkaar in de haren over de inhoud van het
halve A4-tje dat voortkwam uit het 2,5 uur durende beraad van negen
zwaargewichten tijdens het crisisberaad op het ministerie van Verkeer
en Waterstaat. Op basis van het A4-tje stelt een woordvoerder van NS
dat wat hen betreft niets veranderd is.
Waarom heeft de vakbond van machinisten en conducteurs (VVMC) dan toch
ingestemd met voorstellen waar ze tot vorige week nog radicaal tegen
waren? Volgens VVMC heeft president-directeur Hans Huisinga gisteravond
telefonisch aan het bestuur van de bond laten weten dat andere
onderwerpen, zoals de aanbesteding van de spoorlijnen, eveneens
onderwerp van het bindend advies zal zijn. De daadwerkelijke taak van
de commissie zal deze week nog ingevuld worden. "Als blijkt dat de
arbitrage niet voor de overige onderwerpen geldt, hebben we met zijn
allen een groot probleem", waarschuwt VVMC.
FNV overlegt vandaag met haar leden over de vier afspraken. FNV zegt de
voorstellen voorlopig nog "erg vaag" te vinden. Als FNV niet instemt met
de afspraken gaat de bond donderdag alsnog staken. "Het ultimatum aan
de NS-directie staat nog".
In het belang van de reizigers, zoals hij het zelf omschreef, legde NS-
president-commissaris Jan Timmer, dit weekend aanwezig bij het
crisisoverleg op het ministerie van Verkeer, vooral op dit onderdeel
een verbluffende lenigheid aan de dag. Een dag vóór het
crisisberaad liet hij weten niet zoals de NS-directie dat eerder wel
had gedaan, akkoord te zijn gegaan met een bemiddelingscommissie
Blankert/Stekelenburg. Dat wilde hij zondagavond wel herhalen: "Ik zou
niet een dergelijke commissie voorstellen". Maar Timmer bleek er
inmiddels ook van overtuigd dat het belang van de reiziger in het
geding is en verklaarde: "Dit is geen conflict om op sterren en strepen
te staan."
Bij de toelichting op de vierde en laatste afspraak die luidt dat de
minister toeziet op de uitvoering van het overgangscontract met de
(verzelfstandigde Spoorwegen) zei Timmer met lichte spot: "Wij als NS-
ers moeten samen presteren en als we dat niet doen volgt er straf".
Ook Timmer leek zich te realiseren: ondanks de winst van het weekeinde
is de NS nog niet van de minister af. Netelenbos liet duidelijk blijken
de huidige situatie mee te wegen bij een meer definitieve overeenkomst
die later dit jaar wordt gesloten. "Er zijn spelregels voor wat de NS
moet leveren en dit is geen verschoning voor toekomstige contracten",
aldus de minister.