U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Spoorwegen

Nieuws

Nederlandse Spoorwegen

Overheid

Overige partijen

Knelpunten

Discussie

Documenten

Links

NS steekt 3 miljard extra in kwaliteit

Door een onzer redacteuren
UTRECHT, 8 MAART. Mede door de recordgroei van het aantal reizigers waren de treinen vorig jaar voller en vaker te laat dan in 1999. Om de kwaliteit van het reizigersvervoer te vergroten, investeert NS zo'n drie miljard extra, onder meer voor de verbetering van het spoor en de toegankelijkheid van de stations.

Dit heeft Nederlandse Spoorwegen (NS) vanmorgen bekendgemaakt bij de publicatie van de jaarcijfers over het jaar 2000.

Het reizigersvervoer is sterker gegroeid dan voorgaande jaren, nagenoeg alleen in de spitsuren. Het totaal aantal reizigerskilometers is met 3,5 procent toegenomen tot 11,3 miljard (10,9 miljard in 1999). Daardoor stegen de opbrengsten met 6 procent tot 2,67 miljard gulden. Het bedrijfsresultaat van NS Reizigers daalde echter van 289 miljoen gulden tot 252 miljoen door onder meer de hogere kosten voor onderhoud, verbetering van het materieel en kwaliteitsverbetering.

Het aantal treinen dat op tijd rijdt is gedaald van 86,5 procent in '99 tot 84,7 in 2000. NS had juist ingezet op een verbetering van de punctualiteit tot 89 procent van het totale aantal treinen. De 3 miljard die NS steekt in verbetering van de infrastructuur, is voornamelijk afkomstig uit de verkoop van het belang in vooral Telfort, dat samen met de verkoop van Worldonline en nog kleinere deelnemingen 3,5 miljard opbracht.

De verkoop van het Telfort-belang, dat netto 1,1 miljard in het laatje heeft gebracht, brengt de winst van NS op 1,4 miljard gulden. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 356 miljoen gulden, 7,9 procent meer dan in 1999. Het resultaat komt volgens NS de komende jaren onder druk te staan door de investeringen in de kwaliteitsverbeteringen.

NRC Webpagina's
8 maart 2001

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad