Kamer dreigt NS en wil meer inzicht cijfers
Door onze redacteuren JACO ALBERTS en KAREL BERKHOUT
DEN HAAG, 6 MAART. De Nederlandse Spoorwegen krijgen alleen nog maar een concessie om treinen
te laten rijden op hun winstgevende hoofdnet als de NS méér
financiële informatie verstrekken. Dit blijkt uit een rondgang langs
de Tweede Kamer-fracties.
De regeringspartijen PvdA, VVD, D66 kondigen desgevraagd aan extra informatie
te eisen bij minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) over de exploitatie
van het spoorwegnet. Tweede-Kamerlid P. Hofstra (VVD), die de NS-cijfers typeert
als ,,nogal impliciet, om niet te zeggen verhullend'', zegt: ,,Wij willen
vóór we akkoord kunnen gaan met een concessie heel precieze
informatie over de resultaten van NS''. Zijn collega R. van Gijzel (PvdA)
zegt: ,,Als alle cijfers op tafel liggen, dan gaan we eens praten over de
concessie voor de NS. Niet eerder.''
De oppossitiepartijen CDA en SP steunen de eis van de coalitie om meer
financiële openheid. Het CDA heeft in januari al een brief gestuurd met
een verzoek om aanvullende financiële informatie. Kamerlid H. van Bommel
zegt: ,,Zonder deze cijfers wordt het afgeven van een concesssie het afgeven
van een blanco cheque.'' De NS, die overmorgen het jaarverslag over 2000 presenteren,
willen niet reageren op vragen over de financiën.
De Tweede Kamer praat op zijn vroegst deze zomer met Netelenbos over de
concessie voor NS Reizigers (NSR) om de komende tien jaar treinen te laten
rijden op het profijtelijke hoofdnet. De NS-dochter betaalt voor de concessie
pas een vergoeding, als het rendement op het hoofdnet uitkomt boven de tien
procent. Volgens een recent onderzoek dat Netelenbos en NS hebben laten doen,
blijft het rendement de komende jaren ruim onder die norm, vooral door een
vergoeding die moet worden betaald voor het gebruik van de rails.
De Kamer twijfelt echter aan de waarde van het onderzoek, omdat daarin
geen absolute cijfers worden gegeven over het rendement en ook geen inzicht
wordt geboden in andere activiteiten van NSR. NSR exploiteert ook de onrendabele
spoorlijnen, die in de toekomst wellicht worden uitbesteed, en verzorgt het
internationale reizigersvervoer. Kamerlid J. van Walsem (D66) zegt daarover:
,,Zo is het mogelijk te schuiven met kosten en inkomsten, Chinese walls of
niet''.
Voor de PvdA was het onderzoek eind vorig jaar reden om vooralsnog niet
in te stemmen met een concessie voor NSR. ,,Andere partijen riepen: 'Je houdt
het proces tegen.' Maar ik kan toch de concessie niet beoordelen als ik geen
inzicht heb in de cijfers'', zegt Van Gijzel.