NS krijgt 18.000 claims binnen
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 1 MAART. De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben in de eerste twaalf dagen dat vertraagde
treinreizigers een deel van hun geld konden terugvragen 18.000 formulieren
ontvangen.
NS is vooralsnog niet onder de indruk van het aantal. ,,Als je bedenkt
dat het over twaalf miljoen passagiers gaat, valt het mee.'' Het aantal formulieren
dat NS van reizigers ontving, is lager dan het bedrijf van tevoren inschatte.
NS verwachtte twee weken geleden nog vijfduizend aanvraagformulieren per dag
van klanten te ontvangen.
Een woordvoerster van NS betwijfelt of het aantal van 1.500 formulieren
per dag van van de afgelopen weken representatief is. ,,De regeling is nog
erg nieuw. Misschien dat sommige reizigers er nog aan moeten wennen dat ze
kunnen claimen.'' Op 15 februari, de dag dat de regeling inging, waren er
meerdere forse stremmingen in verschillende delen van het land, door verschillende
oorzaken. Die zorgden ervoor dat passagiers langer dan een half uur vertraging
hadden. Sindsdien is er iedere dag minimaal één vertraging van
langer dan een half uur geweest.
Over de hoogte van de bedragen die reizigers tot nu toe hebben geclaimd,
kan NS nog niets zeggen. De spoorwegen rekenden uit dat 1,5 miljoen claims
dit jaar nog op een bedrag van 12 miljoen gulden uit zullen komen. De overheid
betaalt de helft van deze kosten. In 2005 moet het schadebedrag zijn teruggelopen
tot 8 miljoen gulden.