Klanten NS zien graag geld terug
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 15 FEBR. Op station
Rotterdam Alexander hebben sommige treinreizigers "hele stapels"
formulieren mee naar huis genomen, zegt de loketmedewerkster.
Het is de eerste dag dat de Nederlandse Spoorwegen reizigers hun geld
teruggeven als die een half uur of meer te laat op hun bestemming
aankomen. Vanochtend alleen al moeten dat vele duizenden mensen zijn
geweest. Er waren vier grote stremmingen van ongeveer een half uur.
Daardoor misten veel mensen ook hun aansluiting. In één
intercitytrein zitten ongeveer 900 reizigers. NS verwacht ongeveer
vijfduizend claims per dag te ontvangen.
Bij Rotterdam-Noord gooide iemand zich voor de trein. Ruim twee uur lang
reden er daardoor geen treinen tussen Rotterdam-Centraal en station
Alexander. Bij Zwolle werd een kapotte trein weggesleept: een half uur
tot een uur vertraging. Bij Heemstede-Aerdenhout dertig minuten
vertraging na een zelfmoord. Bij Nijmegen werd ook een defecte trein
weggesleept. Uren vertraging voor de passagiers in die trein,
passerende treinen deden een kwartier langer over hun reis. Bussen
zouden bij Zwolle en Rotterdam worden ingezet, maar die waren alle
bezet, zegt verkeersinformant F. Versfeld van de Railverkeerskleiding.
Volgens hem vallen de stremmingen "gezien de afgelopen dagen" wel mee.
Conducteur Remo Morelli is op station Alexander al de hele ochtend het
mikpunt van grappen: "'Kan het al?' vragen ze dan". Uiteindelijk
verwacht hij dat het aantal mensen dat van de teruggaveregeling gebruik
zal maken wel zal meevallen. "Veel mensen klagen om het klagen en
sturen niks op. Anderen hebben geen vertrouwen in de spoorwegen: 'daar
hoor je nooit meer iets van', zeggen ze dan." Het zijn vanochtend
vooral veel jongeren die een formulier ophalen. "Die denken er een
slaatje uit te kunnen slaan."