Nu bij NS: niet goed, geld terug
Wat in het buitenland soms al
gebeurt, gaat de NS vanaf morgen in Nederland ook doen: reizigers een
schadevergoeding betalen voor vertragingen.
Door onze redacteur ESTHER ROSENBERG
ROTTERDAM, 14 FEBR. Reizigers die een half uur of langer te laat op hun
treinbestemming aankomen, krijgen vanaf morgen hun geld terug van de
Nederlandse Spoorwegen: de helft van een enkele reis, een kwart van een
retourticket, eenvijfhonderdste van hun jaarkaart. Bij een vertraging
van meer dan een uur krijgen reizigers hun enkeltje geheel vergoed. Ook
hun vertraagde honden en fietsen reizen gratis.
"Een normale zaak", zegt Ben van Westing, hoofd Productieservices bij
NS. "In een supermarkt is het ook gewoon dat als je pak melk bedorven
is, je een nieuw pak melk krijgt. Of je krijgt je geld terug."
De niet goed, geld terug regeling heeft bij NS voorlopig alleen
betrekking op de vertraagde treinen, niet op de vele andere klachten van
reizigers, zoals het tekort aan zitplaatsen. "Dat is voor ons even geen
item", zegt Van Westing. Wel moet de service door het nieuwe systeem zo
indirect verbeteren. "In het buitenland blijkt dat als vertraagde
reizigers goed behandeld worden, bijvoorbeeld als ze op tijd informatie
krijgen, ze minder snel een claim indienen. Dan zeggen ze: ik ben al
goed behandeld."
Achter de stationsbalies liggen inmiddels een half miljoen 'Geld terug
bij vertraging'-pakketten klaar (aanvraagformulier, instructiefolder en
antwoordenvelop), een tweede druk van nog een half miljoen pakketten is
onderweg. NS verwacht namelijk 1,5 miljoen claims per jaar te ontvangen.
Dat zijn vijfduizend aanvragen per dag. Dat houdt in dat reizigers dit
jaar nog twaalf miljoen gulden zullen terugvragen. In 2005 moet het
schadebedrag zijn teruggelopen tot 8 miljoen gulden. NS hoopt de
punctualiteit dan flink te hebben vergroot.
De teruggave-regeling is opgenomen in het contract dat NS met
verkeersminister Netelenbos afsloot. Het spoorwegbedrijf claimt de helft
van de kosten bij de overheid. Het gaat ervan uit dat de helft van de
vertragingen wordt veroorzaakt door stroomstoringen en andere oorzaken
waarvoor de overheid verantwoordelijk is. Vertragingen die door derden
worden veroorzaakt, worden betaald door de vandalen, de
graffittispuiters en de bommelders. Ook de vrachtwagenchauffeur die met
de open laadklep van zijn wagen een bovenleiding in de vernieling rijdt,
draait voor de reizigerclaims (en de overige schadekosten) op. Nu is dat
nog niet het geval. Zelfmoord en pogingen daartoe worden niet verhaald.
"Dat is een bedrijfsrisico."
Hoe werkt de teruggave-regeling? Wie door een trein die te laat is
vertraging oploopt, of door een vertraagde trein een aansluiting mist en
alsnog een half uur te laat op zijn afspraak komt, kan een formulier
ophalen bij het loket. Dat kan nog een half jaar na de bewuste
vertraging. Het formulier en treinkaartje stuurt de reiziger in de
envelop met antwoordnummer naar een bedrijf in Waddinxveen. Dat zet de
gegevens in de computer en stuurt ze naar de NS-afdeling 'Refund'. Daar
zitten tien mensen klaar om de claims te beoordelen. Binnen zes weken
volgt de betaling.
De knip van de conducteur op het kaartje geeft aan in welk treinnummer
iemand heeft gezeten en in het computersysteem kijkt de NS-medewerker
vervolgens of die trein daadwerkelijk ruim te laat was. Niet
gecontroleerde kaartjes zijn voor de teruggave-afdeling dus niet te
controleren. Jaarkaarten ook niet. "We gaan uit van de eerlijkheid van
onze klanten", zegt een woordvoerster van NS. "Bovendien zetten we onze
vraagtekens als iemand zes keer per week ritten claimt." Maar in het
computersysteem zit zo'n controlemethode niet verwerkt. "Dat doen we
handmatig".
Vergoeding voor vertragingen is niets nieuws. In Groot-Brittannië
en in Frankrijk geven spoor- en metrobedrijven reizigers al geld terug
op de belangrijkste lijnen. Ook de Spaanse luchtvaartmaatschappij
Spanair maakte onlangs bekend op twee binnenlandse bestemmingen
passagiers financieel tegemoet te komen. Bij KLM geldt dat in de meeste
gevallen geprobeerd wordt passagiers zo spoedig mogelijk op de plaats
van bestemming te krijgen, desnoods met een andere maatschappij. Maar
als iemand op één dag van Amsterdam naar Frankfurt op en
neer reist en zijn vergadering mist door een vertraagde KLM-vlucht
én daarom niet van "het product" gebruik maakt, díe krijgt
zijn geld terug. "Dat gebeurt niet zo vaak", vertelt een woordvoerster.
Ook bij NS konden mensen al een brief sturen en werd per geval bekeken
of een klant recht had op restitutie. De Thalys-treinen kenden al een
teruggave-regeling.
Nieuw is dat het vanaf morgen om een collectieve regeling gaat. "Een
project van een behoorlijke omvang", vertelt Van Westing. Vanaf augustus
vorig jaar werkt een team van NS'ers aan nieuwe computersystemen, het
ontwerpen en drukken van begrijpelijke formulieren. Ook bogen de
medewerkers zich over de invulling van de vergoedingsregeling. Daarvoor
gingen ze op internet en in het buitenland kijken hoe bedrijven het daar
aanpakten. Van Westing: "Toch zijn de systemen moeilijk te vergelijken
met elkaar. NS heeft enorm veel kaartsoorten, dat maakt de operatie
ingewikkelder." Van Westing gaat er wel van uit dat de claimcultuur in
Nederland niet zo groot is als in het buitenland.
Van Westing hoopt dat andere Nederlandse vervoersbedrijven als Noordned
en Syntus, maar ook de busbedrijven, de regeling eveneens in zullen
voeren. Gemiste aansluitingen op een concurrerend spoorbedrijf worden
namelijk niet vergoed. Ook de groep die het meest last heeft van
vertragingen loopt de vergoedingen mis: de forenzen. Het werkverkeer dat
iedere dag niet meer dan vijfentwintig kilometer per spoor reist heeft
pech. NS keert geen bedragen van vijf gulden of minder per treinreis uit
en dat is het bedrag waar ze recht op zouden hebben. Ook aangekondigde
vertragingen die ruim vantevoren bekend zijn, zoals treinstakingen en
geplande spoorwerkzaamheden worden niet vergoed.
Het treinverkeer tussen Den Haag en Rotterdam kampte vanochtend met
forse vertragingen als gevolg een ongeluk om kwart over acht bij een
spoorwegovergang in Rijswijk. De trein naar Rotterdam kwam daar in
botsing met een lesauto. De twee inzittenden, een 22-jarige Hagenaar en
zijn 43-jarige examinatrice, wisten net op tijd te ontsnappen. Na een
dergelijk ongeval kan het lesbedrijf een claim van de NS verwachten.