U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Spoorwegen

Nieuws

Nederlandse Spoorwegen

Overheid

Overige partijen

Knelpunten

Discussie

Documenten

Links

Kamer eist beter presteren Spoorwegen

Door een onzer redacteuren
DEN HAAG, 19 JAN. De Tweede Kamer eist van de Nederlandse Spoorwegen (NS) betere prestaties. Dat bleek gisteren tijdens overleg met de Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat.

De Kamer ging gisteren akkoord met een tijdelijk contract van de overheid met de NS. In het contract heeft minister Netelenbos (Verkeer) afspraken gemaakt met de NS over het aantal zitplaatsen, punctualiteit en frequenties van verbindingen.

Het contract moet de tijd overbruggen tot 1 juli, wanneer een definitief prestatiecontract van kracht wordt. De Kamerleden willen eerst een eigen onderzoek instellen naar de manier waarop NS het zojuist afgelopen contract is nagekomen, vóórdat Netelenbos een nieuwe overeenkomst mag sluiten.

Uit een onderzoek van het bureau Anderssen/Elffers/Felix (AEF), vorig najaar gedaan in opdracht van de NS-directie, blijkt een groot wantrouwen tussen de top van het bedrijf en het rijdend personeel. ,,Er heerst een wij-zij-cultuur bij het management enerzijds en het rijdend personeel anderzijds'', aldus het rapport. De onderzoekers zeggen ook dat er sprake is van ,,onvermogen bij directie en management om de dagelijkse problemen van het personeel aan te pakken''. Dit ,,ondermijnt het gezag om veranderingen door te voeren''. Het rapport is vanmorgen door de NS-top in Utrecht vrijgegeven. Directievoorzitter J. Huisinga sprak de conclusies tegen. Volgens hem is het ,,flauwekul'' dat er sprake is van wantrouwen bij het personeel. Huisinga maakt zich ,,zwaar zorgen'' over alle negatieve publiciteit.

Op de inderhaast belegde bijeenkomst sprak de NS-directie wel van het ,,onvermogen'' van het bedrijf om snel veranderingen door te voeren die ,,vandaag of morgen nodig zijn.'' Volgens Huisinga is dat onmogelijk bij een spoorbedrijf als NS. ,,Ik kan niet binnen twee maanden iedereen van portable telefoons voorzien. Ik kan niet zomaar 5.000 zitplaatsen van de plank halen. Dat is een dilemma waar wij mee worstelen.'' Ook zei Huisinga een ,,ongelimiteerd budget voor personeel'' uitgetrokken te hebben, maar wees op de krapte op de arbeidsmarkt. Huisinga zegt op de hoofdlijnen geen blaam te treffen.

NRC Webpagina's
19 januari 2001

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad