U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Spoorwegen

Nieuws

Nederlandse Spoorwegen

Overheid

Overige partijen

Knelpunten

Discussie

Documenten

Links

Toezicht op NS kost 10 miljoen

Door onze redacteuren JACO ALBERTS en ESTHER ROSENBERG
DEN HAAG, 18 JAN. Een scherper toezicht op de Nederlandse Spoorwegen gaat jaarlijks structureel ongeveer 10 miljoen gulden kosten. De helft daarvan komt voor rekening van de overheid, NS Reizigers betaalt de rest. De onderzoeken die in opdracht van het ministerie plaatsvinden, zijn bedoeld om de prestaties van NS door onafhankelijke instanties te laten meten.

Dit bevestigt een woordvoerder van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. In het overgangscontract dat minister Netelenbos (Verkeer) met de spoorwegen heeft afgesloten is de controle op NS veranderd. Afspraken die het ministerie in het vorige contract uit 1995 met NS heeft afgesloten, bleken te vaag, moeilijk meetbaar en controleerbaar. Bovendien zijn veel gegevens, bijvoorbeeld punctualiteit en de groei van het aantal reizigers bijna volledig gebaseerd op gegevens van de spoorwegen zelf. Tot nu toe meldden interne accountants van NS regelmatig dat de spoorwegen aan de gestelde eisen van de overheid voldeden.

Het is de vraag of de Tweede Kamer de maatregelen voldoende zal vinden. De Consumentenbond pleitte onlangs voor een onafhankelijke toezichthouder op het spoor. In het nieuwe overgangscontract, waarover de Kamer vandaag debatteert, is besloten dat externe organisaties, zoals onderzoeksbureaus en reizigersvereniging Rover, in opdracht van de overheid hun eigen onderzoek doen naar de prestaties van NS. Een recent rapport van onderzoeksburau OC&C naar de financiële prestaties van NS kostte het ministerie van Verkeer een miljoen gulden. Het onderzoeken van de groei in de spits, die volgend jaar 3 procent moet bedragen, is duur.

Het afgelopen jaar is gebleken dat cijfers van NS en bijvoorbeeld Rover verschillen. NS meet bijvoorbeeld punctualiteit door te rekenen met de aankomsttijd van een trein op het moment dat de trein het station binnenrijdt, in plaats van dat die op het perron is aangekomen.

NRC Webpagina's
18 januari 2001

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad