Een treinstaking? Nou en?
De machinisten en conducteurs
van NS hebben met de staking van vandaag het verkeerde wapen gekozen.
Want wie wordt nog geraakt door een treinstaking?
Door onze redacteur ESTHER ROSENBERG
ROTTERDAM, 21 DEC. Met de treinstaking vandaag hopen de conducteurs en
machinisten van de Nederlandse Spoorwegen hun zin te krijgen. Zij
protesteren tegen de plannen van de spoorwegdirectie om machinisten en
conducteurs aan vaste, regionale trajecten te verbinden. Daarmee wil NS
voorkomen dat een trein op een bepaald traject moet wachten omdat de
machinist of conducteur op een heel ander traject vertraging heeft. Zo
hoopt de NS de treinvertragingen beperken. De NS-medewerkers
daarentegen zijn bang dat hun werk door 'het rondje om de kerk' saai
wordt.
Hun staking lijkt echter geen effectieve oplossing om een langdurig
arbeidsconflict op te lossen. Want wie wordt er nu door de
treinstakingen hard geraakt?
Treinstakingen wekken weliswaar frustatie en irritatie op bij de
treinreizigers. Maar door de tijdige waarschuwing van de spoorwegen
heeft de actie bij voorbaat aan scherpte ingeboet. Uit eerdere
werkonderbrekingen is gebleken dat als een treinstaking ruim van
tevoren wordt aangekondigd, mensen vaak uit voorzorg thuisblijven. Ze
nemen een dag vrij of werken vanuit huis. Bovendien kunnen door het
massaal gebruik van de mobiele telefoon ook onaangekondigde
treinstremmingen gemakkelijker worden opgevangen. Per telefoon kunnen
alternatieve vervoersmiddelen zoals een taxi of een vriendelijke kennis
met auto makkelijker besteld worden. Reizigers laveren om de
treinstakingen heen.Een andere factor die de effectiviteit van de
staking bij voorbaat ondermijnt, is het lage aantal treinreizigers ten
opzichte van de automobilisten. Uit recente cijfers van het Centraal
Bureau voor Statistiek (CBS) blijkt dat reizigers vorig jaar 26,3
kilometer per dag met de auto aflegden, tegenover 3,2 kilometers per
trein. De populariteit van de trein als vervoersmiddel is sinds 1985
harder gestegen dan de auto, maar nog steeds reizen relatief veel
minder mensen per spoor. In totaal legde de Nederlandse bevolking vorig
jaar 141,6 miljard kilometer af per auto tegenover 15,4 miljard
kilometer per trein, iets meer dan een tiende. De treinstaking is
daardoor niet te vergelijken met de wegblokkades van de
vrachtwagenchauffeurs deze zomer, die voor een enorme chaos op de wegen
zorgden. Na enkele dagen actievoeren kregen de vrachtwagenchauffeurs een
compensatie van bijna een half miljard gulden per jaar voor de hoge
dieselprijzen.
De werkonderbrekingen in de verschillende regio's hebben eerder onrust
gezaaid onder het spoorwegpersoneel, dan perpectief geboden op winst
voor de machinisteb. De vakbonden, die ingestemd hebben met de plannen
van het NS-bestuur, ondersteunen de acties niet. Ook het
spoorwegpersoneel in verschillende regio's berijden vandaag hun
dagelijkse trajecten. Het treinverkeer ten noorden van Zwolle en ten
zuiden van Weert ondervonden vanochtend nagenoeg geen hinder van de
treinstakingen. De hogesnelheidstreinen Thalys (van Amsterdam naar
Parijs), en de ICE (van Amsterdam naar Frankfurt) en de Beneluxtreinen
konden volgens hun gebruikelijke rooster rijden. Ook het
goederenvervoer per spoor ging normaal door.
Als je staakt, moet je het goed doen is de redenering van Theo Dragt,
directeur van het Centrum Arbeidsverhoudingen. Volgens Dragt hebben de
radicale personeelscollectieven bij NS een verkeerd stakingswapen
gekozen. Staken heeft volgens hem pas zin als de actie de werkgever
rechtstreeks raakt en niet de reiziger. Bij de
luchtverkeersleidersstaking was een dag voldoende, de
reinigingsdiensten in 1985 hadden vijf weken nodig. Voor de conducteurs
en machinisten geldt volgens Dragt dat de werkonderbrekingen minimaal
een week of zelfs weken zouden moeten duren voor het effect zou kunnen
hebben. "NS is nog steeds een overheidsbedrijf, dat niet volgens het
mechanisme van reguliere bedrijven werkt. Zelfs als de directeur het
slecht doet krijgt hij nog een lintje omgehangen."
De directie zou volgens Dragt bijvoorbeeld wel direct geraakt worden als
het NS-personeel het hoofdkantoor zou bezetten.
Dan zouden de treinen kunnen blijven rijden en de druk op de werkgevers
worden opgevoerd. Nu blijven de werkgevers buiten schot en omzeilt het
publiek de staking. De acties van vandaag zijn dan ook
contraproductief, concludeert Dragt, en verstoren slechts de
arbeidsverhoudingen.