Dossier Spoorwegen
Nieuws
Nederlandse Spoorwegen
Overheid
Overige partijen
Knelpunten
Discussie
Documenten
Links
|
Iedereen heeft zijn eigen klacht over de NS
De NS vormt deze week het
middelpunt van treinstakingen, werkonderbrekingen, en
handtekeningenacties. Een overzicht van partijen en grieven.
Door onze redacteur Esther Rosenberg
ROTTERDAM, 19 DEC. Machinisten en conducteurs, verkeersleiders, en
consumenten richten zich deze hele week op verschillende dagen
afzonderlijk met acties tegen de Nederlandse Spoorwegen (NS). Om
verschillende redenen, maar allemaal zijn ze boos op de NS. Wie heeft
welke grieven en waarom?
Gisteren begon de onrust op de stations. De Consumentenbond
vroeg met een handtekeningenactie de steun van de rezigers op acht
grote stations, tot en met woensdag. Daarna gaan ze met de verzamelde
handtekeningen naar de NS-directie. De Consumentenbond eiste afgelopen
vrijdag al compensatie voor de vertragingen die de reizigers oplopen.
Ook protesteert de bond tegen de tariefsverhogiie de NS volgend
jaareren.
De Consumentenbond protesteert eigenlijk ook tegen de dreiaking van
aankomende donderdag. De bond vreest een chaos als de machinisten en
conducteurs hun werk neer zullen leggen. De Consumentenbond heeft genoeg
van alle vertragingen en stapte daarom gisteren uit het gezamenlijk
overleg tussen het ministerie van Verkeer en Waterstaat en andere
reizigersverenigingen. De Consumentenbond is bovendien niet alleen boos
op de NS, de minister zou bijvoorbeeld ook treinstellen kunnen kopen.
De overheid zou meer toezicht moeten houden op de spoorwegen, aldus de
bond.
De verkeersleiders op de stations in Zutphen, Deventer en
Hengelo bekommeren zich niet om de vertragingen en de overvolle
treinen. Zij hebben hun eigen zorgen. De verkeersleiders willen
verhuis- en reistijdcompensatie voor de extra tijd die ze kwijt zullen
zijn van huis naar hun werk, na de reorganisatie die NS in die regio
(Noord-Oost) door wil voeren. In de rest van het land zijn die
veranderingen al achter de rug en ar geen grote problemen veroorzaakt.
De 55 verkeersleiders op de eerdergenoemde stations moeten gemiddeld 40
minuten, maximaal een uur per dag reizen naar Zwolle en Arnhem, nu hun
(kleinere) posten worden opgeheven. In Hengelo willen de verkeersleiders
24 compensatiedagen per jaar, de komende drie jaren. NS biedt 24 dagen
in twee jaar. Daar konden de bonden gisteravond niet mee instemmen.
Eerder hadden de verkeersleiders een prikactie aangekondigd, nu brengen
ze door werkonderbrekingen het treinverkeer in de regio in de war. Om
half tien gingen de verkeersleiders in Hengelo in de wachtkamers
zitten, om twaalf uur in Deventer, om twee uur in Zutphen, waardoor de
treinen niet van de stations konden vertrekken of binnenkomen.
Een woordvoerder van CNV Spoorwegen die mede de onderhandelingen met NS
voert, zegt deze week per dag te bekijken of de verkeersleiders hun
werkonderbrekingen doorzetten. Hij denkt aan vandaag, woensdag en
vrijdag. Donderdag in ieder geval niet, omdat de verkeersleiders niets
te maken willen hebben met de "wilde acties" van donderdag.
Die wilde acties komen ook uit Zutphen, maar van de machinisten
en conducteurs die daar gevestigd zijn. Hun initiatief zal
donderdag waarschijnlijk worden overgenomen door personeelscollectieven
uit de rest van Nederland.
Het Zutphens Personeels Collectief, de boze machinisten en conducteurs
in Zutphen en omliggende stations, protesteerden afgelopen weken
éigenlijk tegen het managementsfeestje dat de NS aanstaande
donderdag op de agenda had staan. Hoe kon de NS-directie zichzelf in
het zonnetje zetten terwijl de onvrede bij personeel en reizigers
steeds groter wordt? De NS stemde in, schrapte het feest, maar de harde
kern in Zutphen besloot toch te gaan staken. Het personeel legt nu
donderdag het werk neer uit protest tegen de zogenaamde 'rondjes om de
kerk', een onderwerp dat al jaren onrust zorgt bij de spoorwegen. De
NS-directie bereikte hierover vorig jaar een akkoord met de vakbonden,
maar de bonden kregen hun achterban hier niet in mee. Machinisten en
conducteurs zeggen bang te zijn dat hun werk te eenzijdig wordt als ze
iedere dag dezelfde trajecten berijden. De NS wil, door het personeel
aan vaste trajecten te koppelen, de olievlekwerking van de vertragingen
beperken. Nu is het zo dat een trein op een bepaald traject moet
wachten op een mace op een ander traject vertraging heeft. Daardoor
verspreiden de vertargingen zich snel door het land.
Een staking kost de NS al gauw "enkele miljoenen"per dag. Volgens
Pamela Bouwman, sinds november personeelsdirecteur van NS Reizigers, is
er op het eerste gezicht sprake van " toeval" dat verschillende partijen
zich deze week geroepen voelen de NS aan te vallen. Wel is het volgens
haar "absoluut niet uit te sluiten" dat de verschillende partijen
willen profiteren van de publiciteit van de andere acties. "Als mensen
toch al ongelukkig zijn is het makkelijk olie op het vuur te gooien."
Volgens Bouwman is het ongebruikelijk dat er deze tijd van het jaar
acties zijn, meestal vinden die in het voor- of najaar plaats. "Er komt
nu veel samen", zegt Bouwman.
De NS staat redelijk machteloos tegenover de acties. "Er ligt een goed
plan, dat we niet weg willen gooien omdat er nu stakingen zijn. Het is
onze toekomst, we kunnen niet terug." Wel overweegt NS het loon van de
stakers in te houden.
|
NRC Webpagina's
19 december 2000
|