Openlijk genieten van de macht
Door onze redacteur FLORIS VAN STRAATEN
DEN HAAG, 16 NOV. Kok II is begonnen aan de tweede helft van de kabinetsperiode. Minister
Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) wil dit jaar gaan oogsten.
Enige voorzichtigheid lijkt daarbij geboden.
De ster van Tineke Netelenbos is de afgelopen paar jaar tot een zo grote
hoogte gestegen dat haar naam soms circuleert als toekomstig premier. Ze wijst
deze suggestie weliswaar zelf van de hand, maar één ding is
zeker: de minister van Verkeer en Waterstaat zit momenteel lekker in haar
vel.
En het kan allemaal nog mooier worden voor de voormalige staatssecretaris
van onderwijs, die door premier Kok in het vorige kabinet soms nog op nadrukkelijk
vingergetrommel op de tafel werd onthaald als ze even te lang het woord nam.
Blakend van zelfvertrouwen liet Netelenbos tijdens de presentatie van haar
begroting in september weten dat de komende twaalf maanden wat haar betreft
,,een oogstjaar'' moeten worden.
Als alles volgens plan verloopt, is de toekomst van Schiphol vóór
prinsjesdag 2001 geregeld, is tegen die tijd ook het prestatiecontract met
de Nederlandse Spoorwegen ruimschoots rond en kan er een begin worden gemaakt
met de uitvoering van de plannen om de files in de Randstad terug te dringen.
Zelfs de oppositie, die aanvankelijk sceptisch was over Netelenbos, spreekt
nu met respect over de doortastende manier waarop ze te werk gaat en over
de wijze waarop ze zich aan haar afspraken houdt. ,,Ze is een van de steunpilaren
van dit kabinet'', stelt het Tweede-Kamerlid Leers (CDA). ,,Ze is een minister
die er staat.'' Het Kamerlid Stellingwerf (ChristenUnie) sluit zich daarbij
aan: ,,Ze is een slagvaardige minister.''
Ondanks het optimisme dat Netelenbos etaleert, zou het oogstjaar nog wel
eens kunnen tegenvallen. Dat geldt in het bijzonder voor haar 'troetelkind',
het zogeheten Bereikbaarheidsoffensief Randstad (BOR). Hoewel de minister
het rekeningrijden met veel politieke creativiteit aan drie van de vier grote
steden wist te slijten in ruil voor miljarden guldens aan investeringen in
de infrastructuur, blijft het tot op de dag van vandaag hevig omstreden.
De regio Utrecht weigerde zich te laten paaien met beloftes over nieuwe
wegen en voorzieningen voor het openbaar vervoer. De Utrechters speculeerden
erop dat ze die ook zonder het rekeningrijden wel zouden krijgen. En inderdaad
hadden ze daarvoor eind september bijna de steun van de Tweede Kamer gekregen.
Een motie daarover, mede door de VVD ingediend, haalde het nét niet.
Een definitief besluit is echter nog niet gevallen.
Behalve de VVD, die er nooit een geheim van heeft gemaakt weinig te verwachten
van het experiment met het rekeningrijden, is ook een andere coalitiegenoot,
D66, allerminst geestdriftig over het Bereikbaarheidsoffensief Randstad. De
liberaal-democraten vinden dat er meer nadruk had moeten liggen op het openbaar
vervoer. De enige partij die vrijwel onvoorwaardelijk achter Netelenbos blijft
staan, is haar eigen PvdA.
Een bijkomend probleem is dat ook de Raad van State op een aantal essentiële
punten kritiek heeft op het nieuwe wetsontwerp voor het rekeningrijden. Zo
voorspelt de Raad van State dat Nederlanders naar de rechter zullen stappen
wegens rechtsongelijkheid als buitenlanders gratis door de tolpoorten mogen
rijden, zoals de minister heeft voorgesteld.
Ook het dossier-Schiphol, dat onder de vorige minister, Jorritsma (VVD),
voor veel onrust in Den Haag zorgde, kan nog niet worden gesloten. Wel bestaat
er over vrijwel de hele linie waardering voor de manier waarop Netelenbos
deze zaak in rustiger vaarwater heeft weten te brengen. Voor de periode na
2003, wanneer de zogeheten Vijfde Baan ter beschikking komt, wil de minister
de luchthaven laten opereren op grond van een strenge milieuvergunning. Zolang
Schiphol zich daaraan houdt, mag het zoveel vluchten uitvoeren als het wil.
De opzet die het ministerie hiervoor had gekozen, kon vooralsnog echter geen
genade vinden in de ogen van de Raad van State en het is de vraag of Netelenbos
hier snel een oplossing voor zal weten te vinden.
Ook het vervoer per spoor zal Netelenbos nog het nodige werk opleveren.
Het prestatiecontract met de voorwaarden waaronder de NS tot 2010 het monopolie
mag behouden op het personenvervoer op het 'kernnet', is op hoofdlijnen klaar.
Maar daarmee is de toekomst voor de NS nog allerminst zeker. Veel hangt er
immers vanaf of de NS bij de lopende aanbestedingsprocedure tevens het contract
voor de HSL-Zuid richting Brussel en Parijs in de wacht sleept. De uitkomst
van de aanbestedingsprocedure zal verregaande gevolgen hebben voor de bedrijfsvoering
van de NS. Mocht de NS achter het net vissen, dan zal er ongetwijfeld nieuwe
onrust ontstaan in de Tweede Kamer, die tot dusverre de NS nooit volledig
aan de tucht van de markt heeft willen blootstellen.
Netelenbos moet verder nog het Nationaal Verkeers- en Vervoersplan (NVVP),
dat ze onlangs presenteerde, ongeschonden door de Kamer zien te krijgen. Hierin
laat ze de pogingen varen om de mobiliteit aan grenzen te binden. Mobiliteit
mag niet alleen, maar is zelfs fun volgens de minister. Zelfs haar partijgenoot
Van Gijzel vindt dat Netelenbos hiermee nogal overdrijft. ,,Daarmee biedt
Tineke geen reëel beeld van wat mogelijk is'', meent hij.
Ondanks alle lof voor de doortastende manier waarop Netelenbos politiek
bedrijft, is er ook kritiek, met name van de kant van de oppositie. Die wijst
erop dat ze haar wil soms wel erg nadrukkelijk en zonder tegenspraak probeert
door te drukken. ,,Ze geniet soms duidelijk van de macht die ze kan uitoefenen'',
meent Stellingwerf. Ook Leers heeft deze trek bij haar waargenomen en houdt
de minister voor: ,,Als de minister de inspanningen van de laatste paar jaar
wil verzilveren, vergt dat een meer verzoenende houding. Als kracht ontaardt
in doordrijvende kracht, dan komt ze in de problemen.''