Brandbrief aan Kamer
Zuid-Holland eist garanties voor lightrail
Door onze redacteur ARJEN SCHREUDER
DEN HAAG, 28 OKT. De ontwikkeling van lightrail in de Haagse agglomeratie is ,,gedoemd te
mislukken'' als er niet snel harde garanties komen over het toelaten van lightrail
op delen van het hoofdrailnet.
Dit schrijven Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland in een brief die ze
volgende week aan de Tweede Kamer versturen. De provinciale bestuurders eisen
,,volstrekte helderheid'' over met name de ontwikkeling van de RijnGouweLijn
tussen Gouda en Katwijk. Het liefst wil de provincie dat de Kamer delen van
het spoor waar straks lightrail over gaat rijden decentraliseert. Als dat
niet haalbaar is, moet de Kamer op z'n minst de NS betrekken bij het opzetten
van lightrail en zorgen dat er goede afspraken op schrift komen.
Lightrail houdt het midden tussen tram en trein. Lightrail moet in de Randstad
door een snelle en frequente verbindingen de mensen een alternatief voor de
auto bieden, met name voor het woonwerkverkeer en het woonschoolverkeer tussen
de tien en vijftig kilometer. De rijtuigen voor lightrail rijden deels over
nieuw aan te leggen rails en deels over bestaand spoor.
Over het toelaten van lightrail op bestaand spoor zijn echter nauwelijks
afspraken gemaakt in het zogenoemde prestatiecontract voor het hoofdrailnet
dat de NS onlangs sloot met het rijk. Gedeputeerde Marnix Norder: ,,Het is
mooi dat er geld beschikbaar is gesteld voor lightrail, maar we hebben geen
enkele garantie dat de NS straks gaat meewerken aan het openstellen van het
hoofdrailnet. Straks komen we in de situatie dat ik met de kalkoen moet overleggen
over het kerstdiner. Als die zegt dat er geen kalkoen op het menu komt, kan
ik alleen maar knikken.''
De plannen voor lightrail in het zuidelijke deel van de Randstad voorzien
in Randstadrail, een snelle verbinding tussen Rotterdam en Den Haag, alsmede
in de RijnGouweLijn, een snelle verbinding tussen Gouda en Katwijk. Ook wordt
gedacht aan aanvullende verbindingen zoals tussen Zoetermeer en de nieuwe
RijnGouweLijn en tussen Den Haag en Leiden. Tezamen moet dit op termijn leiden
tot een zogenoemd Zuidvleugelnet, een compleet netwerk van stadsregionaal
openbaar vervoer.
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland maken zich in hun brandbrief vooral
zorgen over de RijnGouweLijn. De rijtuigen rijden deels over nieuw aan te
leggen rails en deels over bestaand spoor tussen Leiden en Alphen. De eerste
fase van de RijnGouweLijn loopt van Gouda via Alphen en de binnenstad van
Leiden tot aan een transferium bij de rijksweg A44. De lijn moet in 2004 klaar
zijn. De kosten bedragen 184 miljoen gulden, waarvan het leeuwendeel wordt
betaald uit het zogenoemde Bereikbaarheidsoffensief Randstad van het kabinet.
De tweede fase, een verbinding tussen rijksweg A44 en Katwijk, kost nog eens
150 tot 200 miljoen gulden.
De provincie heeft hoge verwachtingen van de RijnGouweLijn. Norder: ,,Het
gaat om een vrij dichtbevolkt gebied met veel gemeenten en kleinere kernen.
De verbindingen voor de auto zijn niet best. Om die reden verwachten we bij
de RijnGouweLijn een kostendekkingsgraad van zeventig procent. Dat is veel
meer dan gebruikelijk.''