U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Spoorwegen

Nieuws

Nederlandse Spoorwegen

Overheid

Overige partijen

Knelpunten

Discussie

Documenten

Links

Brandbrief aan Kamer

Zuid-Holland eist garanties voor lightrail

Door onze redacteur ARJEN SCHREUDER
DEN HAAG, 28 OKT. De ontwikkeling van lightrail in de Haagse agglomeratie is ,,gedoemd te mislukken'' als er niet snel harde garanties komen over het toelaten van lightrail op delen van het hoofdrailnet.

Dit schrijven Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland in een brief die ze volgende week aan de Tweede Kamer versturen. De provinciale bestuurders eisen ,,volstrekte helderheid'' over met name de ontwikkeling van de RijnGouweLijn tussen Gouda en Katwijk. Het liefst wil de provincie dat de Kamer delen van het spoor waar straks lightrail over gaat rijden decentraliseert. Als dat niet haalbaar is, moet de Kamer op z'n minst de NS betrekken bij het opzetten van lightrail en zorgen dat er goede afspraken op schrift komen.

Lightrail houdt het midden tussen tram en trein. Lightrail moet in de Randstad door een snelle en frequente verbindingen de mensen een alternatief voor de auto bieden, met name voor het woonwerkverkeer en het woonschoolverkeer tussen de tien en vijftig kilometer. De rijtuigen voor lightrail rijden deels over nieuw aan te leggen rails en deels over bestaand spoor.

Over het toelaten van lightrail op bestaand spoor zijn echter nauwelijks afspraken gemaakt in het zogenoemde prestatiecontract voor het hoofdrailnet dat de NS onlangs sloot met het rijk. Gedeputeerde Marnix Norder: ,,Het is mooi dat er geld beschikbaar is gesteld voor lightrail, maar we hebben geen enkele garantie dat de NS straks gaat meewerken aan het openstellen van het hoofdrailnet. Straks komen we in de situatie dat ik met de kalkoen moet overleggen over het kerstdiner. Als die zegt dat er geen kalkoen op het menu komt, kan ik alleen maar knikken.''

De plannen voor lightrail in het zuidelijke deel van de Randstad voorzien in Randstadrail, een snelle verbinding tussen Rotterdam en Den Haag, alsmede in de RijnGouweLijn, een snelle verbinding tussen Gouda en Katwijk. Ook wordt gedacht aan aanvullende verbindingen zoals tussen Zoetermeer en de nieuwe RijnGouweLijn en tussen Den Haag en Leiden. Tezamen moet dit op termijn leiden tot een zogenoemd Zuidvleugelnet, een compleet netwerk van stadsregionaal openbaar vervoer.

Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland maken zich in hun brandbrief vooral zorgen over de RijnGouweLijn. De rijtuigen rijden deels over nieuw aan te leggen rails en deels over bestaand spoor tussen Leiden en Alphen. De eerste fase van de RijnGouweLijn loopt van Gouda via Alphen en de binnenstad van Leiden tot aan een transferium bij de rijksweg A44. De lijn moet in 2004 klaar zijn. De kosten bedragen 184 miljoen gulden, waarvan het leeuwendeel wordt betaald uit het zogenoemde Bereikbaarheidsoffensief Randstad van het kabinet. De tweede fase, een verbinding tussen rijksweg A44 en Katwijk, kost nog eens 150 tot 200 miljoen gulden.

De provincie heeft hoge verwachtingen van de RijnGouweLijn. Norder: ,,Het gaat om een vrij dichtbevolkt gebied met veel gemeenten en kleinere kernen. De verbindingen voor de auto zijn niet best. Om die reden verwachten we bij de RijnGouweLijn een kostendekkingsgraad van zeventig procent. Dat is veel meer dan gebruikelijk.''

NRC Webpagina's
28 oktober 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad