U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Spoorwegen

Nieuws

Nederlandse Spoorwegen

Overheid

Overige partijen

Knelpunten

Stelling

Documenten

Links

Verkeer zaak voor de regio

Door een onzer redacteuren
DEN HAAG, 16 OKT. Het kabinet wil de komende jaren veel grotere bevoegdheden geven aan regionale bestuurders om te beslissen over infrastructuurprojecten in de eigen omgeving. In het nieuwe Nationaal Verkeers- en Vervoersplan, dat minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) vanmiddag presenteerde, staat dat provincies en stadsgewesten voor projecten tot 500 miljoen gulden de vrije hand zullen krijgen. Tot nu toe lag die grens bij 25 miljoen gulden.

In de praktijk betekent dit dat de regio's voortaan zelf kunnen besluiten of ze liever een nieuwe weg aanleggen dan wel een buslijn naar een afgelegen dorp subsidiëren of een nieuwe light-railverbinding.

Het NVVP, dat in grote lijnen het vervoersbeleid uitzet tot 2020, bevat een breed scala aan maatregelen om de doorstroming van het autoverkeer te bevorderen, het openbaar vervoer te verbeteren, de veiligheid te verhogen en de milieuvervuiling te beperken.

Een van de voorgestelde maatregelen is om de dubbele rijstroken op snelwegen tijdens de spitsuren te versmallen, waardoor je drie in plaats van twee rijstroken aan elke kant van de weg krijgt. Het verkeer wordt daardoor compacter en de kans op files neemt hierdoor af. Voorts wil het kabinet de automobilist meer aanslaan op grond van de afstand die hij rijdt en niet op het bezit van zijn auto. Op den duur zal de automobilist ook de milieukosten moeten betalen, maar dit moet eerst nog in Europees verband worden geregeld.

Volgens de Stichting Natuur en Milieu houdt het plan onvoldoende rekening met het milieu en richt het zich vooral op de wensen van de automobilist.

NRC Webpagina's
16 oktober 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad