Verkeer zaak voor de regio
Door een onzer redacteuren
DEN HAAG, 16 OKT. Het kabinet wil de komende jaren veel grotere bevoegdheden geven aan regionale
bestuurders om te beslissen over infrastructuurprojecten in de eigen omgeving.
In het nieuwe Nationaal Verkeers- en Vervoersplan, dat minister Netelenbos
(Verkeer en Waterstaat) vanmiddag presenteerde, staat dat provincies en stadsgewesten
voor projecten tot 500 miljoen gulden de vrije hand zullen krijgen. Tot nu
toe lag die grens bij 25 miljoen gulden.
In de praktijk betekent dit dat de regio's voortaan zelf kunnen besluiten
of ze liever een nieuwe weg aanleggen dan wel een buslijn naar een afgelegen
dorp subsidiëren of een nieuwe light-railverbinding.
Het NVVP, dat in grote lijnen het vervoersbeleid uitzet tot 2020, bevat
een breed scala aan maatregelen om de doorstroming van het autoverkeer te
bevorderen, het openbaar vervoer te verbeteren, de veiligheid te verhogen
en de milieuvervuiling te beperken.
Een van de voorgestelde maatregelen is om de dubbele rijstroken op snelwegen
tijdens de spitsuren te versmallen, waardoor je drie in plaats van twee rijstroken
aan elke kant van de weg krijgt. Het verkeer wordt daardoor compacter en de
kans op files neemt hierdoor af. Voorts wil het kabinet de automobilist meer
aanslaan op grond van de afstand die hij rijdt en niet op het bezit van zijn
auto. Op den duur zal de automobilist ook de milieukosten moeten betalen,
maar dit moet eerst nog in Europees verband worden geregeld.
Volgens de Stichting Natuur en Milieu houdt het plan onvoldoende rekening
met het milieu en richt het zich vooral op de wensen van de automobilist.