Tekort conducteurs deels schuld NS zelf
Door onze redacteur
UTRECHT, 14 OKT. De Nederlandse Spoorwegen (NS) heeft het tekort aan conducteurs voor een
deel aan zichzelf te wijten. Sollicitanten moeten vaak te lang wachten op
antwoord of krijgen te horen dat er geen vacatures zijn. Dat zeggen vakbonden
bij NS, ondernemingsraad en conducteurs.
Volgens NS zijn de eisen om conducteur te worden hoog en vallen daardoor
veel mensen af. Ook is de arbeidsmarkt krap. NS erkent niettemin dat het fouten
heeft gemaakt. Zo kreeg een aantal sollicitanten eerder dit jaar een brief
thuis waarin NS meldde dat er geen vacatures waren. Door het conducteurstekort
kunnen treinen nu soms niet rijden.
NS begon dit voorjaar een grootschalige campagne voor de werving van vierhonderd
conducteurs en nog eens vierhonderd medewerkers voor bestrijding van agressie
in de trein. Sindsdien zijn 380 mensen voor deze functies aangenomen. Van
de 16.000 mensen die NS een informatiepakket vroegen kwamen uiteindelijk 6.000
mensen op sollicitatiegesprek. Tussen de aanmelding en de uitslag van de sollicitatieprocedure
zat twee maanden of langer. In die periode vinden veel kandidaten elders een
baan. NS zegt de duur nu te hebben teruggebracht tot maximaal zes weken. Volgens
de Ondernemingsraad Reizigers kan het ook binnen vier weken of korter.
Conducteurs zeggen dat NS bewust terughoudend is bij het aannemen van mensen
omdat er per 1 januari een grote reorganisatie op het programma staat en in
2003 dertig lijnen moeten worden aanbesteed. Daardoor zal NS werk kwijtraken.
De spoorwegen spreken die verdenkingen tegen.
Binnenkort begint NS een wervingscampagne die zich specifiek op surveillanten
richt. De procedures daarvoor zullen worden verkort en verbeterd.