U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Spoorwegen

Nieuws

Nederlandse Spoorwegen

Overheid

Overige partijen

Knelpunten

Discussie

Documenten

Links

Tekort conducteurs deels schuld NS zelf

Door onze redacteur
UTRECHT, 14 OKT. De Nederlandse Spoorwegen (NS) heeft het tekort aan conducteurs voor een deel aan zichzelf te wijten. Sollicitanten moeten vaak te lang wachten op antwoord of krijgen te horen dat er geen vacatures zijn. Dat zeggen vakbonden bij NS, ondernemingsraad en conducteurs.

Volgens NS zijn de eisen om conducteur te worden hoog en vallen daardoor veel mensen af. Ook is de arbeidsmarkt krap. NS erkent niettemin dat het fouten heeft gemaakt. Zo kreeg een aantal sollicitanten eerder dit jaar een brief thuis waarin NS meldde dat er geen vacatures waren. Door het conducteurstekort kunnen treinen nu soms niet rijden.

NS begon dit voorjaar een grootschalige campagne voor de werving van vierhonderd conducteurs en nog eens vierhonderd medewerkers voor bestrijding van agressie in de trein. Sindsdien zijn 380 mensen voor deze functies aangenomen. Van de 16.000 mensen die NS een informatiepakket vroegen kwamen uiteindelijk 6.000 mensen op sollicitatiegesprek. Tussen de aanmelding en de uitslag van de sollicitatieprocedure zat twee maanden of langer. In die periode vinden veel kandidaten elders een baan. NS zegt de duur nu te hebben teruggebracht tot maximaal zes weken. Volgens de Ondernemingsraad Reizigers kan het ook binnen vier weken of korter.

Conducteurs zeggen dat NS bewust terughoudend is bij het aannemen van mensen omdat er per 1 januari een grote reorganisatie op het programma staat en in 2003 dertig lijnen moeten worden aanbesteed. Daardoor zal NS werk kwijtraken. De spoorwegen spreken die verdenkingen tegen.

Binnenkort begint NS een wervingscampagne die zich specifiek op surveillanten richt. De procedures daarvoor zullen worden verkort en verbeterd.

NRC Webpagina's
14 oktober 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad