Kamer wil duidelijkheid over 'staanplaats' bij NS
Door een onzer redacteuren
DEN HAAG, 28 AUG. De Tweede Kamer wenst snel opheldering van minister Netelenbos (Verkeer
en Waterstaat) over een mededeling van de Nederlandse Spoorwegen dit weekeinde
dat het vervoersbedrijf de komende tijd niet iedere reiziger een zitplaats
kan garanderen.
De NS liet weten dat het bedrijf niet op tijd over voldoende nieuw materieel
zal kunnen beschikken. De groei van het aantal reizigerskilometers is vooral
in de eerste helft van dit jaar sneller geweest dan tot dusverre gebruikelijk
was, 2,7 procent tegen gemiddeld 1,5 procent in voorgaande jaren. Bovendien
verkeert het bedrijf al geruime tijd in onzekerheid omtrent een aantal belangrijke
contracten.
De regeringspartijen PvdA en VVD willen zo snel mogelijk van Netelenbos
horen hoe het nu gesteld is met de onderhandelingen over het zogeheten prestatiecontract.
Dit contract moet de voorwaarden vaststellen waaronder de NS tot 2010 exclusief
op het hoofdnet mag gaan rijden. Ook blijft onzeker of de NS na 2005 de voornaamste
exploitant zal zijn van de hogesnelheidslijn-Zuid, waarvan naar verwachting
ook veel binnenlandse reizigers gebruik zullen maken. Oppositiepartij CDA
is eveneens bezorgd over de gang van zaken.
Minister Netelenbos liet vanmorgen bij monde van een woordvoerster weten
dat ze op dit moment weinig kan doen. ,,Reizigers kopen een vervoersbewijs
en geen zit- of plaatsbewijs'', aldus de woordvoerster. ,,De NS is een zelfstandig
bedrijf. Het beslist zelf over de investeringen en ook de prognoses over de
reizigersaantallen doen ze zelf. NS heeft eigen bedrijfsvoering en dit hadden
ze al lang aan kunnen zien komen.''
De Kamerleden menen dat reizigers recht moeten krijgen op compensatie als
ze geen zitplaats in de trein kunnen bemachtigen. Maar volgens een woordvoerder
van de NS is dit praktisch moeilijk uit te voeren: ,,Dan moeten reizigers
kunnen bewijzen dat ze gestaan of gezeten hebben.'' Het PvdA-Kamerlid Van
Gijzel opperde vanmorgen dat de NS wellicht ook speciale staanplaatsen zou
moeten verkopen, voor bijvoorbeeld 60 procent van het huidige tarief.