U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Spoorwegen

Nieuws

Nederlandse Spoorwegen

Overheid

Overige partijen

Knelpunten

Discussie

Documenten

Links

Treinen puilen uit van scholieren

Door onze correspondent KARIN DE MIK
GRONINGEN, 11 JULI. Wordt de drukte in de treinen minder als de lessen en colleges een uur later beginnen? In Groningen wordt hierover fel gediscussieerd.

Bomvolle treinen, vertragingen, woedende passagiers, kapot materieel. Weinig is vervoersorganisatie NoordNed de afgelopen maanden bespaard gebleven. Eind mei nam de commerciële vervoerder de exploitatie van drie regionale spoorlijnen in Groningen over van de NS. Eerder gebeurde dat al in Friesland. NoordNed huurde 32 treinstellen van de NS: twintig jaar oude zogenoemde 'wadlopers', waarvan er veel kampten met technische mankementen.

In april vielen er in één week zeven treinen uit. Gebrek aan materieel en storingen leidden in april tot hectische taferelen op het station van Leeuwarden: woedende treinreizigers probeerden, wild om zich heen slaand, nog een plaatsje in de trein te bemachtigen. Anderen konden niet mee en bleven woedend op het perron achter. Op het traject Leeuwarden-Groningen werden incidenteel bussen ingezet.

De vervoersproblemen in het noorden leidden in april tot Kamervragen. Het Tweede-Kamerlid Reitsma (CDA) meende dat de problemen onaanvaardbaar waren en dat de leefbaarheid op het platteland in het geding kwam. Directeur Harm Post van NoordNed moest de Groningse gedeputeerde T. Musschenga gisteren uitleggen hoe de problemen konden ontstaan. En vooral hoe hij die denkt op te lossen. In elk geval zal Noordned per 31 augustus vier extra treinstellen inzetten. ,,We hebben ze na zware onderhandelingen van de NS kunnen loskrijgen'', zegt Post. Ook worden staanplaatsen vervangen door zitplaatsen en krijgen de wadlopers een eerste klas coupé. Volgens hem is daarmee het capaciteitsprobleem goeddeels opgelost.

De provincie beraadt zich nog over de periode vanaf 28 mei tot 31 augustus. Formeel hangt NoordNed een ingebrekestelling boven het hoofd. Om het vervoer van passagiers te spreiden, opperde Post onlangs om de lessen en colleges op de Groninger scholen voor voortgezet onderwijs, hbo en universiteit een uur later te laten beginnen. ,,In de ochtendspits bestaat zestig procent van onze klanten uit studenten en scholieren. Als zij een uur later komen, is er meer plek voor die andere veertig procent. De drukte verplaatst zich en mensen reizen comfortabeler.'' Post denkt dat latere begintijden op de scholen ook tot minder files zullen leiden op de aanvoerwegen naar Groningen. ,,Voordat we in het noorden enorme bedragen gaan uitgeven aan nieuwe spoorlijnen, treinen en wegen is het verstandig na te gaan of we de bestaande infrastructuur niet beter kunnen benutten.''

De scholen in Groningen zijn verdeeld over dit voorstel. Woordvoerder Wim Janssen van de Rijksuniversiteit noemt het idee ,,behoorlijk belachelijk''. Hij vindt het ,,vreemd'' dat NoordNed de universiteit opzadelt met hun probleem. ,,Zij zijn blijkbaar niet in staat om hun taak uit te voeren, namelijk het vervoeren van passagiers. Ze moeten gewoon zorgen voor voldoende materieel.'' Bovendien zal het weinig zoden aan de dijk zetten als de lestijden van de universiteit vervroegd worden. Janssen: ,,De meeste van onze studenten wonen in de stad.''

Woordvoerster E. Janssens van de Hanzehogeschool in Groningen zegt bereid te zijn met Post te praten over diens plan. Van de 17.000 studenten van deze hboopleiding komen er 9.000 van buiten de stad, het merendeel met het openbaar vervoer. Janssens: ,,We willen best meedenken, al is het een complex verhaal.'' Een latere aanvangstijd van de colleges kan naar haar mening ,,veel impact'' hebben op het gezinsleven. Ze vindt dat de scholen niet als enige verantwoordelijk zijn voor de grote stroom reizigers. ,,Je kunt ook kijken naar werknemers van bedrijven.''

Rector J. Drenth van het Werkmancollege (1.100 leerlingen, van wie 40 procent van buiten de stad komt) is wel positief. Hij zegt dat een uur later beginnen in principe ,,prima'' kan. Maar een voorwaarde is wel dat alle elf scholen in Groningen dan meedoen. Drenth: ,,Later beginnen heeft nogal wat consequenties voor gebouwen en personen. Als niet iedereen meedoet, krijg je of overlappingen of gaten van een uur.''

Het Werkmancollege heeft een aantal gemeenschappelijke lokalen en ook docenten die op het Preaedinius Gymnasium lesgeven. ,,Zij begonnen om kwart over acht, een kwartier eerder dan wij. Dat leverde rampen op'', aldus rector Drenth. ,,Een les eindigde daar om tien uur, terwijl die bij ons weer om tien voor tien begon. Het gevolg was dat leerkrachten een extra uur kwijt waren.''

NRC Webpagina's
11 juli 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad