Treinen puilen uit van scholieren
Door onze correspondent KARIN DE MIK
GRONINGEN, 11 JULI. Wordt de drukte in de treinen minder als de lessen en colleges een uur
later beginnen? In Groningen wordt hierover fel gediscussieerd.
Bomvolle treinen, vertragingen, woedende passagiers, kapot materieel. Weinig
is vervoersorganisatie NoordNed de afgelopen maanden bespaard gebleven. Eind
mei nam de commerciële vervoerder de exploitatie van drie regionale spoorlijnen
in Groningen over van de NS. Eerder gebeurde dat al in Friesland. NoordNed
huurde 32 treinstellen van de NS: twintig jaar oude zogenoemde 'wadlopers',
waarvan er veel kampten met technische mankementen.
In april vielen er in één week zeven treinen uit. Gebrek
aan materieel en storingen leidden in april tot hectische taferelen op het
station van Leeuwarden: woedende treinreizigers probeerden, wild om zich heen
slaand, nog een plaatsje in de trein te bemachtigen. Anderen konden niet mee
en bleven woedend op het perron achter. Op het traject Leeuwarden-Groningen
werden incidenteel bussen ingezet.
De vervoersproblemen in het noorden leidden in april tot Kamervragen. Het
Tweede-Kamerlid Reitsma (CDA) meende dat de problemen onaanvaardbaar waren
en dat de leefbaarheid op het platteland in het geding kwam. Directeur Harm
Post van NoordNed moest de Groningse gedeputeerde T. Musschenga gisteren uitleggen
hoe de problemen konden ontstaan. En vooral hoe hij die denkt op te lossen.
In elk geval zal Noordned per 31 augustus vier extra treinstellen inzetten.
,,We hebben ze na zware onderhandelingen van de NS kunnen loskrijgen'', zegt
Post. Ook worden staanplaatsen vervangen door zitplaatsen en krijgen de wadlopers
een eerste klas coupé. Volgens hem is daarmee het capaciteitsprobleem
goeddeels opgelost.
De provincie beraadt zich nog over de periode vanaf 28 mei tot 31 augustus.
Formeel hangt NoordNed een ingebrekestelling boven het hoofd. Om het vervoer
van passagiers te spreiden, opperde Post onlangs om de lessen en colleges
op de Groninger scholen voor voortgezet onderwijs, hbo en universiteit een
uur later te laten beginnen. ,,In de ochtendspits bestaat zestig procent van
onze klanten uit studenten en scholieren. Als zij een uur later komen, is
er meer plek voor die andere veertig procent. De drukte verplaatst zich en
mensen reizen comfortabeler.'' Post denkt dat latere begintijden op de scholen
ook tot minder files zullen leiden op de aanvoerwegen naar Groningen. ,,Voordat
we in het noorden enorme bedragen gaan uitgeven aan nieuwe spoorlijnen, treinen
en wegen is het verstandig na te gaan of we de bestaande infrastructuur niet
beter kunnen benutten.''
De scholen in Groningen zijn verdeeld over dit voorstel. Woordvoerder Wim
Janssen van de Rijksuniversiteit noemt het idee ,,behoorlijk belachelijk''.
Hij vindt het ,,vreemd'' dat NoordNed de universiteit opzadelt met hun probleem.
,,Zij zijn blijkbaar niet in staat om hun taak uit te voeren, namelijk het
vervoeren van passagiers. Ze moeten gewoon zorgen voor voldoende materieel.''
Bovendien zal het weinig zoden aan de dijk zetten als de lestijden van de
universiteit vervroegd worden. Janssen: ,,De meeste van onze studenten wonen
in de stad.''
Woordvoerster E. Janssens van de Hanzehogeschool in Groningen zegt bereid
te zijn met Post te praten over diens plan. Van de 17.000 studenten van deze
hboopleiding komen er 9.000 van buiten de stad, het merendeel met het openbaar
vervoer. Janssens: ,,We willen best meedenken, al is het een complex verhaal.''
Een latere aanvangstijd van de colleges kan naar haar mening ,,veel impact''
hebben op het gezinsleven. Ze vindt dat de scholen niet als enige verantwoordelijk
zijn voor de grote stroom reizigers. ,,Je kunt ook kijken naar werknemers
van bedrijven.''
Rector J. Drenth van het Werkmancollege (1.100 leerlingen, van wie 40 procent
van buiten de stad komt) is wel positief. Hij zegt dat een uur later beginnen
in principe ,,prima'' kan. Maar een voorwaarde is wel dat alle elf scholen
in Groningen dan meedoen. Drenth: ,,Later beginnen heeft nogal wat consequenties
voor gebouwen en personen. Als niet iedereen meedoet, krijg je of overlappingen
of gaten van een uur.''
Het Werkmancollege heeft een aantal gemeenschappelijke lokalen en ook docenten
die op het Preaedinius Gymnasium lesgeven. ,,Zij begonnen om kwart over acht,
een kwartier eerder dan wij. Dat leverde rampen op'', aldus rector Drenth.
,,Een les eindigde daar om tien uur, terwijl die bij ons weer om tien voor
tien begon. Het gevolg was dat leerkrachten een extra uur kwijt waren.''