Light rail start in '01 op Gelders traject
Door een onzer redacteuren
DEN HAAG, 16 JUNI. De eerste light-railverbinding van Nederland zal in de herfst van volgend
jaar tussen de Gelderse plaatsen Zutphen en Winterswijk in gebruik worden
genomen. Minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) maakte gisteren bekend
dat ze 31,3 miljoen gulden beschikbaar stelt voor dit proefproject. Het is
de bedoeling van het kabinet dat er op den duur vooral in de Randstad veel
light-railverbindingen komen.
Op light-raillijnen rijdt materieel dat lichter is dan conventionele treinen
maar zwaarder dan trams. De spoorbreedte is dezelfde als die van rails voor
normale treinen. Light-railtreinen kunnen echter veel sneller optrekken en
remmen dan gewone treinen, waardoor er zonder veel tijdverlies frequent kan
worden gestopt. De snelheid van de nieuwe light-railtreinen kan oplopen tot
130 km/uur. Het is de bedoeling dat ze in 2001 elk half uur in beide richtingen
tussen Zutphen en Winterswijk gaan rijden.
Alvorens het zover is zal het spoor tussen Vorden en Ruurlo worden aangepast
en zullen er ook extra voorzieningen worden aangebracht op de stations van
Winterswijk-west en een emplacement bij Winterswijk. Voorts moeten langs het
traject enkele spoorwegovergangen worden omgebouwd en dient het veiligheidssysteem
te worden verbeterd.
De verbinding zal worden geëxploiteerd door Syntus, een samenwerkingsverband
van de Nederlandse Spoorwegen, Connexxion en het Franse bedrijf CMI. Syntus
poogt met steun van het ministerie van Verkeer en Waterstaat het bus- en treinvervoer
in de Achterhoek beter op elkaar af te stemmen in de hoop daarmee meer passagiers
in het openbaar vervoer aan te trekken.
In die opzet is het concern tot dusverre geslaagd. Het aantal reizigers
is de afgelopen jaren met 25 procent gestegen. Een van de vernieuwingen van
Syntus is dat bus-, trein- en taxi-bestuurders uit de omgeving rekening houden
met elkaars aankomst- en vertrektijden.