Missie van Den Besten niet voltooid
Door onze redacteur MARCELLA BREEDEVELD
ROTTERDAM, 1 MAART. Scheidend bestuursvoorzitter Den Besten zette de ramen open bij de NS,
maar werd door Den Haag gedwarsboomd. Zijn botsing met minister Netelenbos
was misschien net één vernedering te veel.
Eén ding is zeker: bij de Nederlandse Spoorwegen zullen ze bestuursvoorzitter
Rob den Besten niet snel vergeten. Charmant, alert en voorkomend, maar ook
ongeduldig en venijnig, heeft Den Besten in de acht jaar dat hij de NS heeft
geleid vrienden èn vijanden gemaakt. De NS-topman houdt niet van ja-knikkers,
maar wie zijn voorstellen of bezwaren niet goed onder woorden kan brengen,
kan rekenen op een flinke verbale afstraffing. Zijn de verhoudingen echt verstoord,
dan heeft Den Besten er geen probleem mee om de relatie te bevriezen: met
Gerben Hardeveld, voorzitter van de machtige spoorwegvakbond FSV en een belangrijke
gesprekspartner voor de NS, heeft Den Besten jarenlang geweigerd nog een woord
te wisselen.
Voor de NS kwam hij begin jaren negentig als geroepen. Dat het spoorbedrijf
moest veranderen, stond als een paal boven water; hoe dat moest gebeuren,
kon niemand binnen de onderneming vertellen. Zowel bij de politiek als bij
het grote publiek was de NS steeds meer in een kwade reuk komen te staan:
het reizen per trein werd alleen maar duurder terwijl de kwaliteit zienderogen
achteruit ging. Het megacontract dat de NS eind jaren tachtig had afgesloten
met het ministerie van onderwijs over een openbaar-vervoerkaart voor alle
studenten bleek voor het spoorbedrijf veel te hoog gegrepen. De NS paste de
capaciteit van de treinen niet aan. In plaats van een promotie van het vervoer
per trein joegen de vele studenten de vaste treinreizigers de auto in.
Het debacle met de studentenkaart was exemplarisch voor het spoorbedrijf
dat Den Besten acht jaar geleden aantrof. Niet de klant, de (potentiële)
reiziger, maar de politiek stond centraal in het beleid van de NS-top. Alles
was gericht op de lobby in Den Haag, bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat
en bij Kamerleden.
Werknemers keken niet naar buiten maar naar binnen. In plaats van hun energie
te steken in dienstverlening waren de machinisten en conducteurs vooral in
gevecht met de leiding èn met elkaar. Tussen de spoorwegvakbond FSV
en de Vervoersbond FNV had zich een fikse concurrentiestrijd ontwikkeld, die
er toe leidde dat beide bonden met steeds krachtdadiger uitingen leden aan
zich probeerden te binden.
De grote verdienste van Den Besten is dat hij die verstarring van de verhoudingen
in de afgelopen jaren heeft doorbroken. Hoewel de Haagse politiek voor de
NS nog steeds zeer belangrijk is (en Den Besten als oud-topambtenaar en voormalig
directeur van Schiphol alle weggetjes daar kent) heeft hij ervoor gezorgd
dat het bedrijf de blik meer naar buiten heeft gericht.
Den Besten stelde in de top mensen aan van buiten de NS: zo is zijn financiële
man, Leen Schouten, afkomstig van Heineken en werkte zijn opvolger Hans Huisinga,
bij de Bloemenveiling Aalsmeer en de Navobi-Ekro Groep voordat hij in 1995
aantrad als hoogste man bij de divisie NS Reizigers. Een andere belangrijke
stap was het aantrekken van Roy Lantain, als hoogstverantwoordelijke voor
personeel en organisatie. Lantain, afkomstig van de Hema, speelt een grote
rol in de cultuurverandering die nu gaande is bij de NS. Door in de raad van
commissarissen oud-Philipstopman Jan Timmer als president te vragen, hoopte
Den Besten de NS een meer bedrijfsmatige instelling mee te geven.
Met Huisinga aan de leiding krijgt de NS, dat nog volledig eigendom is
van de Nederlandse staat, voor het eerst een topman zonder ambtelijk verleden.
Dat kan een voordeel zijn omdat de spooronderneming moet leren niet steeds
terug te vallen op de overheid. Ook Huisinga, die evenals Den Besten de naam
heeft geen allemansvriend te zijn, zal echter moeten leren politiek te manoevreren.
In Den Haag immers worden de randvoorwaarden vastgesteld waarbinnen de NS
moet opereren.
Den Besten stond een normaal bedrijf voor ogen, dat rekening zou houden
met klanten, werknemers en aandeelhouders en geen speelbal meer zou zijn van
de politiek. Zo ver is het niet gekomen.
Belangrijk struikelblok was de huidige minister van Verkeer en Waterstaat
Netelenbos. Zij heeft Den Besten vorig jaar twee maal op belangrijke onderwerpen
in de wielen gereden: de beursgang, die volgens haar eerst al binnen deze
kabinetsperiode moest plaatsvinden, maar vervolgens toch niet èn de
concessie om te mogen rijden op het Hoge Snelheidstraject tussen Amsterdam
en Parijs. Hoewel de minister eerst uiterst bereidwillig leek om de NS het
vervoersrecht te geven op dit lucratieve traject, stuurde ze Den Besten later
als een kleine jongen terug naar huis om zijn huiswerk over te maken. Voor
iemand die rancune kan koesteren, was dat misschien net één
vernedering te veel.