Akkoord na ruim 40 uur
410 extra conducteurs in treinen
Door onze correspondent
UTRECHT, 7 JAN. Het aantal conducteurs dat agressie in de trein moet voorkomen en bestrijden,
wordt met 410 uitgebreid van 390 naar 800. Dat hebben de NS, de ondernemingsraad
en de vakbonden vanmorgen afgesproken.
De extra conducteurs vormen een onderdeel van het pakket aan maatregelen
dat de drie partijen vanochtend, na meer dan veertig uren vergaderen in twee
dagen, hebben vastgesteld. Er was gisteren al overeenstemming bereikt over
het inzetten van een tweede hoofdconducteur op agressietreinen, over extra
cameratoezicht op de perrons en over verscherpte kaartcontroles bij de in-
en uitgang van de perrons. Afgesproken is nu dat de conducteur van een agressietrein
kan beslissen dat de trein niet gaat rijden wanneer er geen tweede hoofdconducteur
beschikbaar is. Zowel de Nederlandse Spoorwegen en de ondernemingsraad als
de verschillende bonden toonden zich vanochtend om half negen, na het overleg,
'tevreden' met het behaalde resultaat.
De maatregelen kosten in totaal veertig miljoen gulden ten laste van de
NS. Het bedrag komt bovenop de zestig miljoen gulden, die de NS nu al op jaarbasis
uitgeeft aan het bestrijden van agressie.
Minister Netelenbos (Verkeer) heeft gisteren laten weten dat ze een verzoek
om financiële steun niet uit de weg zal gaan. Dat geld zal dan worden
ingezet voor aanvullende maatregelen.
De veertig miljoen gulden zal worden uitgegeven aan personeel in vliegende
controleteams, die in groepen risicotreinen doorkruisen op zoek naar zwartrijders,
en aan extra controles bij in- en uitgangen van perrons. Een deel van het
geld wordt gebruikt voor camera's op bemande perrons, in de hoop daarmee preventief
te kunnen optreden tegen zwartrijders.
Met het openbaar ministerie volgt overleg over het gebruik van de camerabeelden.
Er wordt onderzocht of ,,overlastgevers'' een trein- en stationverbod kan
worden opgelegd.
Afgelopen maandag werd er in de trein van Den Haag naar Groningen nog een
conducteur neergestoken door een zwartrijder. De man werd enige tijd later
opgepakt. Alle 7.000 conducteurs, machinisten en perronmedewerkers, zo is
afgesproken, krijgen een GSM-telefoon. Met de Spoorwegpolitie zal de NS afspraken
maken over de tijd waarbinnen ondersteuning geleverd wordt na een verzoek
om assistentie. De meeste meldingen van agressie - vorig jaar in totaal
ongeveer 5.000 - zijn afkomstig van de 3.400 conducteurs.