Voor NS is het slikken of stikken
Door onze correspondent ANDRÉ RITSEMA
UTRECHT, 6 JAN. De vakbonden en de NS wilden gisteren samen een pakket aan maatregelen
presenteren om de agressie in de trein terug te dringen. Dat lukte, zij het
moeizaam.
Om half drie 's middags is de eerste schorsing. L. Vlek van FNV Bondgenoten
komt fris naar beneden. Het gaat goed, zegt hij opgewekt, het zal waarschijnlijk
wel lukken om vandaag spijkers met koppen te slaan. ,,De toon is goed, de
sfeer constructief.''
Dan gaat hij weer naar boven, naar de elfde verdieping van het NS-gebouw
in Utrecht, waar de vakbonden en de ondernemingsraad met een delegatie van
de NS-directie al sinds twaalf uur vergaderen over maar één
agendapunt: de agressie in de trein en hoe die te beteugelen. De inzet is
duidelijk: alle partijen samen moeten tot een plan komen, waarmee de agressie
in de trein kan worden teruggedrongen. Zo kan het niet langer, is de teneur.
Dat er juist afgelopen maandag een conducteur is neergestoken, is voor de
partijen een extra stimulans tot daden te komen.
Al snel blijkt echter dat - ondanks de optimistische geluiden van Vlek
- het nog knap lastig is tot elkaar te komen. Er blijken twee belangrijke
struikelblokken: het inzetten van een tweede hoofdconducteur op agressietreinen
(en wat te doen als deze niet inzetbaar is) en de vorming van ,,mobiele controleploegen'',
die als een soort vliegende brigades in snel tempo risico-treinen doorkruisen
op zoek naar zwartrijders. De bonden willen dat deze teams uit vier mensen
bestaan. ,,Anders kun je nog te weinig doen tegen zwartrijders die agressief
reageren'', zegt Vlek. Hij beschouwt deze maatregel als cruciaal. Nadat hij
in een eerdere schorsing nog liet doorschemeren dat een team van drie mensen
wellicht ook mogelijk zou zijn, komt hij - al aardig vermoeid - tegen achten
met zijn aangescherpte versie: het is voor de NS slikken of stikken, met minder
dan vier medewerkers hoeft het wat betreft de bonden niet.
De vergadering begint nu echt uit te lopen. De delegaties, in totaal vijftien
mensen, zijn het vrij snel eens over een groot aantal maatregelen, variërend
van verscherpte camera-toezicht tot kaartcontrole op de perrons. De twee grote
knelpunten zorgen voor langdurig oponthoud en ferme schorsingen. Niet dat
de sfeer op zich minder goed wordt, zegt Vlek nog maar eens om kwart over
elf 's avonds. ,,We proberen er echt gezamenlijk uit te komen. Normaal zijn
het vergaderingen van een procentje meer, een procentje minder. Nu moeten
we gewoon bij elkaar komen.'' Er is ook geen sprake van dreigen met acties.
,,We zijn allemaal van mening dat die maatregelen noodzakelijk zijn.''
In een nieuwe schorsing lijkt het erop dat het vastzit: de NS blijven van
mening dat teams van twee mensen voldoende zijn, de bonden houden vast aan
groepen van vier. Tegen half twee 's nachts wordt het onduidelijker. Eerst
is er het bericht dat de partijen de gesprekken staken en nu schorsen om te
bepalen wanneer ze verder gaan. Maar dan wordt het beneden opnieuw stil. ,,Er
wordt weer vergaderd'', zegt een voorlichter van FNV Bondgenoten, die even
met Vlek belt.
En dan, het is tien over drie, komt Vlek naar beneden. Hij ziet er uit
alsof hij in z'n eentje een dag als conducteur heeft gediend op een agressietrein.
Maar zijn boodschap is positief. Er is een soort beginsel-akkoord. ,,We zijn
eigenlijk overal uit en we gaan vanmiddag verder om de tekst op papier te
zetten.'' De bonden hebben ,,voor 95 procent hun zin gekregen''. De NS zullen
,,vele tientallen miljoenen'' steken in een pakket aan maatregelen, waarin
ook een (nog onbekend aantal) mobiele teams van vier mensen.''
Boven wacht directeur personeel en organisatie R. Lantin van de Spoorwegen
tot Vlek is uitgesproken; dan laat hij zich halen door zijn persvoorlichter.
Lantin zegt blij te zijn met het ,,constructieve overleg''. Veel concreter
wordt hij echter niet. Hij wil niet reageren op de grootte van de teams, noch
op de vraag of en waarom de NS nu wat dat betreft ,,om'' zouden zijn. ,,Er
zijn nog geen concrete afspraken. Daar gaan we vanmiddag mee verder''. Duidelijk
is wel dat de kosten van het pakket aan maatregelen door de NS worden gedragen.
,,We hebben hier een maatschappelijk probleem bij de kop. Wij moeten wij maximaal
bijdragen aan een mogelijke oplossing.'' Mocht minister Netelenbos (Verkeer)
een financiële bijdrage willen leveren, dan zal dat geld gebruikt worden
voor uitbreiding van de maatregelen, zegt Lantin.