Overzicht eerdere afleveringen
WATERKERING
VEILIGHEID
BOS
KAART
DIJKVERSTERKING
CONSTRUCTIE
STORMVLOEDKERING
DROGE VOETEN
ZUIGEN & SPUITEN
LINKS
|
CONSTRUCTIE
De belangrijkste onderdelen van de Stormvloedkering zijn:
- Vakwerkarm
Twee 240 meter lange vakwerkarmen
verbinden de kerende wanden met de scharnierpunten. De driehoekige
buisconstructie moet bij stormvloed circa 40 centimeter kunnen opbollen
en na de storm kunnen terugveren. De twee onderste buizen hebben een
doorsnee van 1,80 meter en een wanddikte van 6 tot 9
cm. - Bolscharnier
Een van de meest geavanceerde
onderdelen van de Stormvloedkering is het bolscharnier waarmee de
kering - zoals een heup- of schoudergewricht - alle gewenste bewegingen
kan maken. De kern van het scharnier bestaat uit een halve bol, waar
bovenop de vakwerkarm is bevestigd. Deze kern wordt omgeven door diverse
schaaldelen. Kern en schaaldelen rusten in een kom van acht
bolvormige elementen. De gietstalen onderdelen van het bolscharnier, dat
in doorsnee tien meter hoog is, werden bij Skoda in Tsjechië
gegoten met een marge in de precisie van maximaal 1 millimeter.
- Scharnierfundatie
Het bolscharnier ligt in een betonnen
scharnierfundatie die de immense krachten moet kunnen opvangen die
bij stormvloed op de waterkering komen te staan. De punt van deze
driehoekige fundatie wijst naar het midden van de kerende wand in de
rivier. Bij de zwaarst denkbare storm zou het fundament circa 20 cm in
de richting van Rotterdam kunnen schuiven, om na de storm 10 cm terug te
veren. - Kerende wand
De twee stalen muren die het
zeewater moeten tegenhouden, zijn te vergelijken met twee schepen - 210
meter lang, 22 meter hoog en gekromd als een banaan - die bij dreigende
stormvloed dwars op de Waterweg komen te liggen. De holle kerende
wanden stromen vervolgens vol water waardoor ze kunnen worden
afgezonken naar een fundament op de rivierbodem. De L-vormige
constructie van de kerende wanden, met een schuin aflopende onderkant en
een reeks metalen strippen (skirts), biedt de beste garantie voor
stabiliteit. De twee kerende wanden komen bij stormvloed niet tegen
elkaar te liggen. Er blijft een tussenruimte van circa anderhalve meter,
om te voorkomen dat de wanden elkaar zouden beschadigen. De wanden
houden 97,5 procent van het zeewater tegen.
- Parkeerdok
De kerende wanden liggen aan weerszijden van
de rivier in een betonnen parkeerdok. Het dok, dat wordt
afgesloten door een deur, staat droog zodat de wand niet door water
wordt aangetast en er onderhoud kan worden gepleegd aan de wand. Het dok
stroomt vol wanneer de wanden de rivier in moeten worden
gedraaid. - Locomobiel
Bij het "uitvaren' worden de
kerende wanden aangedreven door een locomobiel, met zes
tandraderen die aangrijpen op een pennenbaan bovenop de wand. -
Bedieningsgebouw
In het bedieningsgebouw aan de noordzijde van
de kering, bevindt zich de computerapparatuur waarmee de kering wordt
bediend. Een zelfde gebouw op de zuidoever, dat voor de symmetrie is
gebouwd, heeft nog geen bestemming gekregen. - Drempel
Op de bodem van de Nieuwe Waterweg zijn 64 betonnen drempelblokken
gelegd (630 ton per stuk), die rusten op een bedding van zand, grind en
diverse steensoorten. Het leggen van deze bedding en drempel was
gecompliceerd doordat de scheepvaart in de Nieuwe Waterweg ongehinderd
moest kunnen doorgaan.
|
NRC Webpagina's
7 mei 1997
|