Overzicht eerdere afleveringen
LUCHTVAART-DIALOOG
PRIJSVRAAG
WINNAAR
PRO & CONTRA
DISCUSSIE
CIJFERS & GRAFIEKEN
INTERNET
|
Uit het juryrapport
De jury heeft besloten zich door de grote variëteit
aan suggesties niet in vertwijfeling te laten brengen, maar te kiezen
voor één winnaar. De verleiding was namelijk groot ook nog
een Handvaardigheidsprijs (voor de mooiste bouwtekening),
Originaliteitsprijs (voor het radicaalste plan), of andere verdiensten
te honoreren. Speciale vermelding verdienen de deelnemers aan de
cursus Creatief Probleem Oplossen van de TU Twente, die zich en
groupe op de prijsvraag hadden gestort. De verbeelding kende daar
geen enkele grens: van landingsbergen tot landingstunnels - voorwaar een
cursus die zelf het luchtruim had gekozen.
Overwegingen op het gebied van luchtvaart en ruimtelijke ordening hebben
de jury doen kiezen voor een oplossing die het voordeel van de twijfel
geeft aan het huidige Schiphol. Het zou zonde zijn Schiphol, met zijn
sterke potenties, aan de kant te zetten om nieuwe ontwikkelingen elders
te beginnen. Extra landingsbanen op een verwijderde locatie, de
zogeheten remote-oplossingen, blijken in de praktijk niet
rendabel. Nieuwe tweede luchthavens à la De Gaulle bij
Parijs zijn zelden een succes. Luchthavens in "lege gebieden" lokken op
eigen kracht geen of nauwelijks economische bedrijvigheid aan. Schiphol
ligt goed, is omgeven door industrie en grote steden en heeft een
rest-capaciteit die bij stillere en schonere vliegtuigmotoren nog jaren
soelaas biedt.
Mede om die redenen krijgt de inzending van "Min 2
produkties" de NRC Handelsblad-prijs voor de beste inzending: De
gekozen oplossing om met Schiphol verder te gaan, is helder
beargumenteerd. De voorgestelde oplossing weet de grootste zwakte van
Schiphol om te zetten in een versterking van de Randstad: toevoeging van
een groot nationaal park op het gebied dat binnen de
geluidshinder-contouren van Schiphol valt. De oplossing is flexibel.
Voor het milieu kan ook compensatie elders worden geboden door het
nationale park ter grootte van het geluidsgehinderde gebied op een
andere plek in Nederland te ontwikkelen. De oplossing kan zich verder
voegen naar vermindering van de geluidshinder van vliegtuigen. De
oplossing voegt méér waarde toe aan de regionale economie
van Amsterdam dan de andere alternatieven. De oplossing bouwt voort op de
reeds aanwezige netwerkvoordelen van Schiphol.
De jury koos deze oplossing uit ongeveer veertig inzendingen die tot de
laatste ronde werden toegelaten. Uitsluitend technische oplossingen, die
het dilemma milieu versus economie niet behandelden, zijn afgevallen.
Behalve inspiratie en enthousiasme speelden argumentatie, ambitie,
creativiteit, planologische inpassing, luchtvaarttechnische eisen en
helder omschreven randvoorwaarden (met name infrastructurele) een
rol.
De winnende inzending
EEN GROENE STER
Wij zijn uitgegaan van de volgende aannames:
- 1. De positie van Schiphol is passend in de nabijheid van de
Randstad.
- 2. Er is zoveel geïnvesteerd dat verplaatsing van
Schiphol om economische redenen niet realistisch lijkt.
- 3. Veel
bedrijven hebben hun positie gekozen door de ligging ten opzichte van
Schiphol.
- 4. Een nieuwe luchthaven zal al tijd een tweede luchthaven zijn,
náást Schiphol.
- 5. In Nederland zal de aanleg van een nieuwe luchthaven altijd op
enorme bezwaren stuiten.
Ons voorstel verenigt vele tegenstellingen op een beeldende
wijze. Het concept bestaat uit het aanvaarden van de geluidscontouren
als een ruimtelijke ontwikkelingsgrens. Deze grens geeft het gebied een
aparte status, waarmee op verschillende manieren kan worden omgegaan:
- a. de meest extreme vorm is het totale gebied te bestemmen als
natuurgebied, waar niet kan wor den gewoond of gewerkt, behal ve rondom
de directe omgeving van het vliegveld. Hierdoor ont staat een nieuw
nationaal park: een groene ster, als alternatief voor het groene
hart.
- b. Het tweede aspect is het exact verplaatsen van dit stukje
Neder land naar een andere locatie. Het puzzelstukje past op vele ma
nieren.
- c. Een mildere variant is het accepteren in dit gebied van
werk- en recreatiefuncties. Het zou een gebied kunnen zijn met een an
dere bestuursvorm, een groot Ruigoord.
- d. Deze hele ontwikkeling kan
ook worden gestuurd langs een bestuurlijke weg en langs een na tuurlijk
verloop. Het gebied zal wel doorsneden blijven door snelwegen en
treinen. Hiervoor kunnen maatregelen worden genomen als wildtunnels en
-via ducten.
- e. Indien de techniek verandert, zou het mogelijk kunnen
zijn dat de geluidsoverlast zal verminderen. Dan is het mogelijk geleide
lijk aan de contouren van het ge bied aan te passen aan deze nieuwe
omstandigheden.
Door de extremiteit van het plan wordt ruimtelijk
zichtbaar welk effect onze Nationale Luchthaven heeft op Nederland. Voor
de luchtreiziger die voor het eerst ons land bezoekt, is te zien dat
de groene loper reeds kilometers lang is uitgerold. Min 2 Produkties,
Bergen (N-H).
Idee: ir. Maarten Min.
Denktank: Jetty Min-Kauffmann, ir. Niek Kruisheer. Maquette: ir. Jesse
van der Veen
|
NRC Webpagina's
3 april 1997
|