U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
     
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 



Overzicht eerdere
afleveringen


 LUCHTVAART-DIALOOG
 PRIJSVRAAG
 
 WINNAAR
 PRO & CONTRA
 DISCUSSIE
 CIJFERS & GRAFIEKEN
 INTERNET

Uit het juryrapport

De jury heeft besloten zich door de grote variëteit aan suggesties niet in vertwijfeling te laten brengen, maar te kiezen voor één winnaar. De verleiding was namelijk groot ook nog een Handvaardigheidsprijs (voor de mooiste bouwtekening), Originaliteitsprijs (voor het radicaalste plan), of andere verdiensten te honoreren.
Speciale vermelding verdienen de deelnemers aan de cursus Creatief Probleem Oplossen van de TU Twente, die zich en groupe op de prijsvraag hadden gestort. De verbeelding kende daar geen enkele grens: van landingsbergen tot landingstunnels - voorwaar een cursus die zelf het luchtruim had gekozen.

Overwegingen op het gebied van luchtvaart en ruimtelijke ordening hebben de jury doen kiezen voor een oplossing die het voordeel van de twijfel geeft aan het huidige Schiphol. Het zou zonde zijn Schiphol, met zijn sterke potenties, aan de kant te zetten om nieuwe ontwikkelingen elders te beginnen. Extra landingsbanen op een verwijderde locatie, de zogeheten remote-oplossingen, blijken in de praktijk niet rendabel.
Nieuwe tweede luchthavens à la De Gaulle bij Parijs zijn zelden een succes. Luchthavens in "lege gebieden" lokken op eigen kracht geen of nauwelijks economische bedrijvigheid aan. Schiphol ligt goed, is omgeven door industrie en grote steden en heeft een rest-capaciteit die bij stillere en schonere vliegtuigmotoren nog jaren soelaas biedt.

Mede om die redenen krijgt de inzending van "Min 2 produkties" de NRC Handelsblad-prijs voor de beste inzending: De gekozen oplossing om met Schiphol verder te gaan, is helder beargumenteerd. De voorgestelde oplossing weet de grootste zwakte van Schiphol om te zetten in een versterking van de Randstad: toevoeging van een groot nationaal park op het gebied dat binnen de geluidshinder-contouren van Schiphol valt. De oplossing is flexibel. Voor het milieu kan ook compensatie elders worden geboden door het nationale park ter grootte van het geluidsgehinderde gebied op een andere plek in Nederland te ontwikkelen. De oplossing kan zich verder voegen naar vermindering van de geluidshinder van vliegtuigen. De oplossing voegt méér waarde toe aan de regionale economie van Amsterdam dan de andere alternatieven. De oplossing bouwt voort op de reeds aanwezige netwerkvoordelen van Schiphol.

De jury koos deze oplossing uit ongeveer veertig inzendingen die tot de laatste ronde werden toegelaten. Uitsluitend technische oplossingen, die het dilemma milieu versus economie niet behandelden, zijn afgevallen. Behalve inspiratie en enthousiasme speelden argumentatie, ambitie, creativiteit, planologische inpassing, luchtvaarttechnische eisen en helder omschreven randvoorwaarden (met name infrastructurele) een rol.

De winnende inzending

EEN GROENE STER

Wij zijn uitgegaan van de volgende aannames:

  • 1. De positie van Schiphol is passend in de nabijheid van de Randstad.
  • 2. Er is zoveel geïnvesteerd dat verplaatsing van Schiphol om economische redenen niet realistisch lijkt.
  • 3. Veel bedrijven hebben hun positie gekozen door de ligging ten opzichte van Schiphol.
  • 4. Een nieuwe luchthaven zal al tijd een tweede luchthaven zijn, náást Schiphol.
  • 5. In Nederland zal de aanleg van een nieuwe luchthaven altijd op enorme bezwaren stuiten.

Ons voorstel verenigt vele tegenstellingen op een beeldende wijze. Het concept bestaat uit het aanvaarden van de geluidscontouren als een ruimtelijke ontwikkelingsgrens. Deze grens geeft het gebied een aparte status, waarmee op verschillende manieren kan worden omgegaan:

  • a. de meest extreme vorm is het totale gebied te bestemmen als natuurgebied, waar niet kan wor den gewoond of gewerkt, behal ve rondom de directe omgeving van het vliegveld. Hierdoor ont staat een nieuw nationaal park: een groene ster, als alternatief voor het groene hart.
  • b. Het tweede aspect is het exact verplaatsen van dit stukje Neder land naar een andere locatie. Het puzzelstukje past op vele ma nieren.
  • c. Een mildere variant is het accepteren in dit gebied van werk- en recreatiefuncties. Het zou een gebied kunnen zijn met een an dere bestuursvorm, een groot Ruigoord.
  • d. Deze hele ontwikkeling kan ook worden gestuurd langs een bestuurlijke weg en langs een na tuurlijk verloop. Het gebied zal wel doorsneden blijven door snelwegen en treinen. Hiervoor kunnen maatregelen worden genomen als wildtunnels en -via ducten.
  • e. Indien de techniek verandert, zou het mogelijk kunnen zijn dat de geluidsoverlast zal verminderen. Dan is het mogelijk geleide lijk aan de contouren van het ge bied aan te passen aan deze nieuwe omstandigheden.

    Door de extremiteit van het plan wordt ruimtelijk zichtbaar welk effect onze Nationale Luchthaven heeft op Nederland. Voor de luchtreiziger die voor het eerst ons land bezoekt, is te zien dat de groene loper reeds kilometers lang is uitgerold.

    Min 2 Produkties, Bergen (N-H).
    Idee: ir. Maarten Min.
    Denktank: Jetty Min-Kauffmann, ir. Niek Kruisheer. Maquette: ir. Jesse van der Veen

NRC Webpagina's
3 april 1997

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) APRIL 1997