NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE 



Overzicht eerdere
afleveringen


CHARITAS
NEDERLANDERS GEVEN VEEL
COLLECTEREN
TRENDS
TELEVISIE
SOCUTERA
OMROEPREGELS
REGELS VOOR AFTREK
COLLETTA
KLEINE LENINGEN
KEURMERK
INSTRUCTIE
COLLECTANTEN
GIDS
ORGANISATIES
GRAFIEKEN
LINKS

Socutera

Driemaal per week verschijnt op de televisie (Nederland 2) het beeldmerk van de Stichting Socutera, waarna in een uitzending van enkele minuten de aandacht wordt gevestigd op een goed doel. Op woensdag- en donderdagavond en op zondagmiddag heeft Socutera zendtijd.

Wie achter deze stichting een omvangrijke organisatie vermoedt, vergist zich danig. De staf van Socutera, dat in Den Haag is gevestigd, bestaat uit een persoon, M.A. Suman. Zij werkt onder de hoede van een bestuur dat op vrijwillige basis opereert. Socutera is in 1964 opgericht als onderdeel van de NOS (toen nog NTS) en werd in 1987 bij een reorganisatie van het omroepbestel zelfstandig.

De doelstelling van de Stichting Socutera is het verlenen van steun aan sociale en culturele instellingen door middel van televisie-uitzendingen. Hoewel de naam Socutera staat voor 'sociaal cultureel televisie radio', verzorgt de stichting geen radio-uitzendingen meer. De bemoeienis van Socutera met de tv-uitzendingen is beperkt. Organisaties kopen bij de stichting zendtijd en maken vervolgens, op eigen kosten, zelf een programma dat twee minuten en twintig seconden mag duren. Socutera beoordeelt wel de inhoud van het programma; de stichting bekijkt bijvoorbeeld of het aan de voorwaarden van het Commissariaat voor de Media voldoet. Het programma wordt gewoonlijk driemaal per week uitgezonden; de organisatie moet daarvoor 4.000 gulden (voor drie uitzendingen) aan Socutera betalen.

Voor 26 weken per jaar staat vooraf vast welke instelling de zendtijd van Socutera krijgt toebedeeld. De stichting volgt het collecterooster dat jaarlijks door het Centraal Bureau Fondsenbeheer (CBF) wordt opgesteld. Voor de 'vrije' weken kunnen andere organisaties zich melden, waardoor in totaal zo'n vijftig verschillende uitzendingen per jaar worden vertoond. De stichting bepaalt welke organisaties in aanmerking komen, een voorwaarde is bijvoorbeeld dat zij zijn voorzien van het CBF-Keurmerk of van de zogenoemde 'verklaring van steunvaardigheid'. De animo is groot: Socutera houdt er een wachtlijst op na.

NRCWebpagina's
10 DECEMBER 1998

   Bovenkant pagina


NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) DECEMBER 1998