Internetjournalist Jeroen van Bergeijk bericht in de column E-mail uit
New York over de nieuwe media scene in de 'Big Apple'. Dit is de tiende aflevering.
|
Naast status, levert een poot tussen de deur bij de oude media natuurlijk
vooral veel geld op. Iedereen weet dat er op het net
nog geen droog brood valt te verdienen, terwijl de oude media
hun business model's wel zo'n beetje bewezen hebben. Het
verbaast dan ook niet dat menig website zijn 'merk' via e-commerce
(het laatste mode woord op Internet) ten gelde probeert te maken.
Nerve doet dat bijvoorbeeld door smaakvolle lingerie, reukkaarsen
en zijden pyjama's op de markt te brengen, Yahoo! zoekt het in baseballpetjes en
Salon denkt rijk
te worden van speciale Salon-koff
ie, handtasjes en t-shirts.
Maar de hoofdprijs onder de oude media is natuurlijk televisie.
Deze zomer was schandaaljournalist Matt Drudge plotsklaps op televisie
te zien. Het 24-uur nieuwskanaal Fox News had hem zijn eigen programma
aangeboden. Met zijn karakteristieke gleufhoed, gezeten achter
een te klein bureau waarop natuurlijk een computer staat opgesteld,
doet Drudge wekelijks kond van exclusives, scoops
en cover-ups. Het televisieprogramma verschilt niet veel
van wat de citizen journalist - wat dat ook moge zijn -
op zijn website brengt: reactionaire roddel en achterklap doorspekt
met een paar feiten. En ook de kookwebsite Epicurious heeft onlangs
de overstap naar televisie gemaakt. De makers van Epicurious verzorgen
elke week een kookprogramma voor de kabelzender The Discovery
Channel. Opvallend is hier dat niets in het programma herinnert
aan de website. De kijker kan zelfs geen e-mailtje sturen, en
dat terwijl er geen televisieprogramma meer voorbij lijkt te gaan
waar zulke ,,interactie met de kijker" geen verplicht onderdeel
is. Deze twee programma's lijken het topje van de ijsberg. De
komende maanden kan de Amerikaanse kijker nog veel meer 'Internettelevisie'
verwachten: de bedenkers van de vrolijke New Yorkse satire Breakup
Girl gaan onder leiding van de voormalige David Letterman producent
Robert Morton een animatieserie voor ABC ontwikkelen en ook The
Girls On Network schijnt ,,in onderhandeling" te zijn over een
eigen televisieprogramma. Het wachten is nu op een boekenprogramma van Amazon.com.
Jeroen van Bergeijk
jvb@ziplink.net
www.ziplink.net/~jvb
Terug naar begin |
NRC Webpagina's
9 DECEMBER 1998
Archief:
|