S U P P L E M E N T
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 
E-mail uit New York

Internetjournalist Jeroen van Bergeijk bericht in de column E-mail uit New York over de nieuwe media scene in de 'Big Apple'. Dit is de tiende aflevering.

Naast status, levert een poot tussen de deur bij de oude media natuurlijk vooral veel geld op. Iedereen weet dat er op het net nog geen droog brood valt te verdienen, terwijl de oude media hun business model's wel zo'n beetje bewezen hebben. Het verbaast dan ook niet dat menig website zijn 'merk' via e-commerce (het laatste mode woord op Internet) ten gelde probeert te maken. Nerve doet dat bijvoorbeeld door smaakvolle lingerie, reukkaarsen en zijden pyjama's op de markt te brengen, Yahoo! zoekt het in baseballpetjes en Salon denkt rijk te worden van speciale Salon-koff ie, handtasjes en t-shirts.

Breakup Girl
Maar de hoofdprijs onder de oude media is natuurlijk televisie. Deze zomer was schandaaljournalist Matt Drudge plotsklaps op televisie te zien. Het 24-uur nieuwskanaal Fox News had hem zijn eigen programma aangeboden. Met zijn karakteristieke gleufhoed, gezeten achter een te klein bureau waarop natuurlijk een computer staat opgesteld, doet Drudge wekelijks kond van exclusives, scoops en cover-ups. Het televisieprogramma verschilt niet veel van wat de citizen journalist - wat dat ook moge zijn - op zijn website brengt: reactionaire roddel en achterklap doorspekt met een paar feiten. En ook de kookwebsite Epicurious heeft onlangs de overstap naar televisie gemaakt. De makers van Epicurious verzorgen elke week een kookprogramma voor de kabelzender The Discovery Channel. Opvallend is hier dat niets in het programma herinnert aan de website. De kijker kan zelfs geen e-mailtje sturen, en dat terwijl er geen televisieprogramma meer voorbij lijkt te gaan waar zulke ,,interactie met de kijker" geen verplicht onderdeel is. Deze twee programma's lijken het topje van de ijsberg. De komende maanden kan de Amerikaanse kijker nog veel meer 'Internettelevisie' verwachten: de bedenkers van de vrolijke New Yorkse satire Breakup Girl gaan onder leiding van de voormalige David Letterman producent Robert Morton een animatieserie voor ABC ontwikkelen en ook The Girls On Network schijnt ,,in onderhandeling" te zijn over een eigen televisieprogramma. Het wachten is nu op een boekenprogramma van Amazon.com.

Jeroen van Bergeijk

jvb@ziplink.net

www.ziplink.net/~jvb


Terug naar begin

NRC Webpagina's
9 DECEMBER 1998

Archief:
De leukste winkels van Internet  
(2 december 1998)

Kerstkopen op Internet  
(25 november 1998)

Demo or die  
(19 november 1998)

Vernieuwende misdaad?  
(12 november 1998)

Zines  
(5 november 1998)

Webschrijven is
een nieuwe kunstvorm
 
(29 oktober 1998)

Click + Drag:
nachtclub van het Internettijdperk?
 
(22 oktober 1998)

Vlotte truien en khaki broeken
tijdens Internet World beurs
 
(17 oktober 1998)

De realiteit is: failure 
(10 oktober 1998)

Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)