S U P P L E M E N T
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 
E-mail uit New York

Internetjournalist Jeroen van Bergeijk bericht in de column E-mail uit New York over de nieuwe media scene in de 'Big Apple'. Dit is de zevende aflevering.

Date: Thu, 19 November 1998 01:08:03 -0500
From: Jeroen van Bergeijk <jvb@ziplink.net>
To: web@nrc.nl
Subject: Demo or Die

In Silicon Valley wordt innovatieve soft- en hardware gemaakt, terwijl Silicon Alley - de geuzennaam voor de nieuwe media industrie in New York - is gespecialiseerd in content. Oftewel Californië zorgt voor de infrastruktuur, New York voor de invulling. Aan de Westkust gaan ze dus prat op Netscape, in het oosten op CyberTimes. En al zit er een kern van waarheid in zulke generalisaties, de nieuwe media-industrieën van de twee gebieden zijn te complex om werkelijk recht te doen aan zo'n strikte tweedeling. Immers, in San Francisco wordt prachtige content gemaakt: Wired, Salon of Suck. En in New York wordt uitstekende software geproduceerd zoals ... Ehh... Tja, daar wringt 'm daar de schoen. Want software uit New York spreekt niet echt tot de verbeelding. De grootste werkgever op dit gebied is de New York Stock Exchange. Daar haal je de krant niet mee. De organisatoren van Demo or Die hebben zich ten doel gesteld daar iets aan te veranderen.

Demo or Die
,,Als New York City ooit de geboorteplaats hoopt te worden van bedrijven zoals je die in Silicon Valley vindt, dan moeten we de mensen die de technologie creëren bij elkaar brengen en onze ideeën delen", schrijft Demo or Die in haar mission statement. De term demo or die werd gebruikt door de eerste programmeurs van het befaamde Massachusetts Institute of Technology: deze techneuten probeerden indruk te maken op hun collega's door hun werk publiekelijk te vertonen. Demo or die is dus de nerd-variant van publish or perish, het in de academische wereld heersende adagium dat voorschrijft dat academici wetenschappelijke artikelen moeten publiceren willen ze aanzien krijgen in de universitaire wereld. Het demo or die concept van het MIT vormde in de jaren zeventig de inspiratie voor de Homebrew Computer Club in Silicon Valley, die op zijn beurt als bron wordt genoemd van de huidige software industrie aldaar.


>>> Lees verder

NRC Webpagina's
19 NOVEMBER 1998

Archief:
Vernieuwende misdaad?  
(12 november 1998)

Zines  
(5 november 1998)

Webschrijven is
een nieuwe kunstvorm
 
(29 oktober 1998)

Click + Drag:
nachtclub van het Internettijdperk?
 
(22 oktober 1998)

Vlotte truien en khaki broeken
tijdens Internet World beurs
 
(17 oktober 1998)

De realiteit is: failure 
(10 oktober 1998)

Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)