S U P P L E M E N T
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 
E-mail uit New York

Internetjournalist Jeroen van Bergeijk bericht in de column E-mail uit New York over de nieuwe media scene in de 'Big Apple'. Dit is de vijfde aflevering.

Date: Thu, 5 November 1998 00:15:33 - 0500
From: Jeroen van Bergeijk <jvb@ziplink.net>
To: web@nrc.nl
Subject: Zines

New York gaat er prat op dat het the media capital of the world is. De overgrote meerderheid van de belangrijkste uitgeverijen, kranten, tijdschriften en televisiestations van het land hebben in New York hun hoofdkwartier. En aangezien Amerika in de media industrie de toon zet, valt er voor de term 'media hoofdstad van de wereld' wel iets te zeggen. De belangrijkste media hebben de afgelopen jaren uitgebreide websites opgezet. Op het net vormen deze in New York gevestigde media populaire bestemmingen: de sites van Time-Warner, Newsweek, The New York Times, The Wall Street Journal , MSNBC en ABC trekken dagelijks miljoenen bezoekers. De New Yorkse nieuwe media industrie - aangeduid met de geuzennaam Silicon Alley - drijft grotendeels op deze rijke concerns.

Book of Zines
The Book of Zines
Maar afgezien van de websites van deze grote kranten, tijdschriften en televisiestations is New York ook de thuisbasis voor een zeer levendige kleinschalige, alternatieve media 'industrie': de zines. Wat is een zine? Volgens het naslagwerk The Book of Zines zijn zines "knip & plak, sorry-dit-is-te-laat, in eigen beheer uitgegeven tijdschriften". Werden zines vroeger bij de plaatselijke copyrette gereproduceerd, tegenwoordig is het Web de favoriete distributiemethode en spreekt men niet meer van zines maar van e-zines. "We weten niet hoe we het op een vriendelijke manier moeten zeggen, maar de meeste zines zijn klote", vervolgt The Book of Zines. Maar tussen die zee van middelmatigheid zijn er altijd pareltjes te vinden, de met liefde in elkaar geknutselde krantjes met hoogstpersoonlijke, ontroerende verhalen, de  eenmanspublicaties vol bizarre hersenspinsels.


>>> Lees verder

NRC Webpagina's
5 NOVEMBER 1998

Archief:
Webschrijven is
een nieuwe kunstvorm
 
(29 oktober 1998)

Click + Drag:
nachtclub van het Internettijdperk?
 
(22 oktober 1998)

Vlotte truien en khaki broeken
tijdens Internet World beurs
 
(17 oktober 1998)

De realiteit is: failure 
(10 oktober 1998)

Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)