S U P P L E M E N T
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 
E-mail uit New York

Internetjournalist Jeroen van Bergeijk bericht in de column E-mail uit New York over de nieuwe media scene in de 'Big Apple'. Dit is de negende aflevering.

Date: Thu, 09 Dec 1998 20:54:37 -0500
From: Jeroen van Bergeijk <jvb@ziplink.net>
To: web@nrc.nl
Subject: Websites omarmen oude media

Meer en meer gevestigde bedrijven en organisaties proberen hun 'merk' over te zetten naar het nieuwe medium. Het idee is dat de naamsbekendheid uit de 'echte wereld' ook in de virtule wereld zijn werk zal doen. De oude media willen als het ware ook een beetje nieuwe media worden. Maar werkt die strategie ook andersom? Kunnen goedlopende websites hun 'merk' ook buiten het Internet ten gelde maken? Met andere woorden: kunnen nieuwe media ook oude media worden? Het heeft er alle schijn van.

Nerve: Literate Smut
Nerve is een zeer succesvolle New Yorkse website, die naar eigen zeggen is gespecialiseerd in literate smut (dat wil zoveel zeggen als erotische literatuur en kunst). Nerve publiceert consequent hoogwaardige artikelen van gevestigde auteurs als Norman Mailer en Lisa Carver. Binnen een paar maanden na oprichting van hun website hadden de twee makers al een paar uitgevers op bezoek, die een bloemlezing uit het online tijdschrift wilden publiceren. De bundel Nerve: Literate Smut ligt inmiddels in de Amerikaanse boekwinkels. Ook Tripod, een van de vele Internetgemeenschappen waar leden een gratis homepage in elkaar kunnen knutselen, heeft onlangs een boek uitgegeven, getiteld Tools for Life. In plaats van een dure auteur in te huren, heeft Tripod simpelweg hele hoofdstukken door haar leden laten schrijven. Dat resulteerde in een hip how-to boek over survivaltechnieken in de breedste zin des woords, dat positief werd besproken in de Amerikaanse pers. Veel websites zijn naast boeken, vooral geïnteresseerd in kranten en tijdschriften. Zo verkoopt webtijdschrift Salon wereldwijd artikelen aan kranten en tijdschriften, geeft de portal site Yahoo! (in samenwerking met uitgever Ziff Davis)het maandblad Yahoo! Internet Life uit en MamaMedia is onlangs gestart met een Internetmagazine voor kinderen.


>>> Lees verder

NRC Webpagina's
2 DECEMBER 1998

Archief:
De leukste winkels van Internet  
(2 december 1998)

Kerstkopen op Internet  
(25 november 1998)

Demo or die  
(19 november 1998)

Vernieuwende misdaad?  
(12 november 1998)

Zines  
(5 november 1998)

Webschrijven is
een nieuwe kunstvorm
 
(29 oktober 1998)

Click + Drag:
nachtclub van het Internettijdperk?
 
(22 oktober 1998)

Vlotte truien en khaki broeken
tijdens Internet World beurs
 
(17 oktober 1998)

De realiteit is: failure 
(10 oktober 1998)

Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)