Internetjournalist Jeroen van Bergeijk bericht in de column E-mail uit
New York over de nieuwe media scene in de 'Big Apple'. Dit is de negende aflevering.
|
Date: Thu, 09 Dec 1998 20:54:37 -0500
From: Jeroen van Bergeijk <jvb@ziplink.net>
To: web@nrc.nl
Subject: Websites omarmen oude media
Meer en meer gevestigde bedrijven en organisaties proberen hun
'merk' over te zetten naar het nieuwe medium. Het idee is dat
de naamsbekendheid uit de 'echte wereld' ook in de virtule wereld
zijn werk zal doen. De oude media willen als het ware ook een
beetje nieuwe media worden. Maar werkt die strategie ook andersom?
Kunnen goedlopende websites hun 'merk' ook buiten het Internet
ten gelde maken? Met andere woorden: kunnen nieuwe media ook oude
media worden? Het heeft er alle schijn van.
Nerve is een zeer succesvolle New
Yorkse website, die naar eigen
zeggen is gespecialiseerd in literate smut (dat wil zoveel
zeggen als erotische literatuur en kunst). Nerve publiceert consequent
hoogwaardige artikelen van gevestigde auteurs als Norman Mailer
en Lisa Carver. Binnen een paar maanden na oprichting van hun
website hadden de twee makers al een paar uitgevers op bezoek,
die een bloemlezing uit het online tijdschrift wilden publiceren.
De bundel Nerve: Literate Smut ligt inmiddels in de Amerikaanse
boekwinkels. Ook Tripod, een van de
vele Internetgemeenschappen waar leden een gratis homepage in elkaar kunnen
knutselen, heeft onlangs een boek uitgegeven, getiteld Tools for Life. In plaats
van een dure auteur in te huren, heeft Tripod simpelweg hele hoofdstukken
door haar leden laten schrijven. Dat resulteerde in een hip how-to
boek over survivaltechnieken in de breedste zin des woords, dat positief
werd besproken
in de Amerikaanse pers. Veel websites zijn naast boeken, vooral
geïnteresseerd in kranten en tijdschriften. Zo verkoopt webtijdschrift
Salon wereldwijd artikelen aan
kranten en tijdschriften, geeft de portal site Yahoo! (in samenwerking met uitgever Ziff
Davis)het maandblad Yahoo! Internet
Life uit en MamaMedia is
onlangs gestart met een Internetmagazine voor kinderen.
>>> Lees verder
|
NRC Webpagina's
2 DECEMBER 1998
Archief:
|